لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۹

محاکمه چهار ایرانی به اتهام براندازی نرم با بودجه آمریکا


علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه ایران (عکس: Fars)
علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه ایران (عکس: Fars)

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه اعلام کرد چهار نفر ایرانی به اتهام «انجام پروژه‌هایی به منظور براندازی نرم» با بودجه دولت آمریکا در تهران دستگیر شده و «رای نهایی دادگاه آنها در شرف صدور است».


علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی گفت این شبکه «با بودجه دولت آمریکا و هدایت وزارت خارجه این کشور و سازمان سیا» در صدد براندازی نرم در ایران بودند.



این خبر تنها دو روز پس از این منتشر شده است که روزنامه نیویورک‌تایمز روز یک‌شنبه در گزارشی از عملیات مخفی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در ایران خبر داد.


نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت جرج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، سال گذشته میلادی با درخواست اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفت کرده و در مقابل به سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده اجازه داد ه است تا عملیات مخفیانه تازه‌ای برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران انجام دهند.


بنا بر این گزارش این عملیات سری به باراک اوباما، رییس‌جمهور آینده آمریکا، تسلیم خواهد شد و اوست که درباره ادامه این برنامه تصمیم خواهد گرفت.


آقای اوباما، رييس جمهورى منتخب آمريكا که هفته دیگر کار خود در کاخ سفید را آغاز می‌کند، روز يك ‌ شنبه در گفت ‌ وگو با شبكه تلويزيونى «اى بى سى» آمریکا گفت در رويكرد تازه دولت او در قبال ایران تاكيد هم بر احترام به مردم ايران است و هم روشن ساختن «انتظارات از رهبران ايران» .


ایران بارها غرب را متهم کرده که از طریق «انقلاب نرم یا مخملین» به کمک روشنفکران ایرانی در پی براندازی جمهوری اسلامی است.



سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود گفت این شبکه براندازی که تمام عوامل آن دستگیر و محاکمه شده‌اند «با جذب نیرو و برگزاری دوره‌های آموزشی و اعزام به کشورهای دیگر» قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشته‌اند.


ایران بارها غرب را متهم کرده که از طریق «انقلاب نرم یا مخملین» به کمک روشنفکران ایرانی در پی براندازی جمهوری اسلامی است.


تایید حکم سنگسار


در همین حال، سخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی با تاييد خبر سنگسار سه نفر در ايران و فرار يکی از آنها از گودال، گفت تا زمانی که بخشنامه رئيس قوه قضائيه برای تعليق مجازات سنگسار به قانون تبديل نشده، احتمال آن وجود دارد که قضات به اين توصيه و بخشنامه عمل نکنند و حکم اينگونه مجازات را صادر کنند.


عليرضا جمشيدی به سوالی در مورد سنگسار سه نفر در گورستان بهشت رضای مشهد به جرم قتل و زنای محصنه، پاسخ می داد.


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گزارش داده بود که سه مرد در تاريخ پنجم دی ماه گذشته به دست مأموران دولتی در مشهد سنگسار شدند.


دو نفر بر اثر اجرای اين حکم کشته شدند و نفر سوم که تبعه افغانستان است، موفق به فرار از گودال سنگسار شد و هنوز از سرنوشتش خبری در دست نيست.


XS
SM
MD
LG