لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

هشدار تازه آمریکا به شهروندان خود در مورد خطرات سفر به ایران


سارا شورد در میان شین باوئر و جاش فتال که هنوز در زندان اوین به سر می‌برند
سارا شورد در میان شین باوئر و جاش فتال که هنوز در زندان اوین به سر می‌برند
وزارت امور خارجه ایالات متحده روز پنج‌‌شنبه، ۱۶ مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان خود و به‌ویژه افراد دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی در مورد سفر به ایران و خطر «مواجهه با مشکل در خروج از ایران» هشدار اکید داد.

در سال جاری میلادی، ۲۰۱۰، و به دنبال ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این دومین هشدار دولت ایالات متحده به شهروندان خود در مورد سفر به ایران است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه تازه خود از شهروندان این کشور خواسته است که پیش از سفر به ایران «خطرات» این کار را به‌دقت مورد توجه قرار دهند.

در این بیانیه آمده است: «برخی از عناصر در ایران هنوز با ایالات متحده خصومت دارند، و به همین جهت امکان دارد شهروندان آمریکا در حین سفر یا اقامت در ایران مورد اذیت و آزار قرار گیرند یا در خطر دستگیری باشند.»

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به «ادامه سرکوب» بعضی از اقلیت‌های قومی و مذهبی چون «بهایی‌ها، عرب‌ها، کردها و آذری‌ها» در ایران به شهروندان خود هشدار داده است که مناطق محل زندگی این اقلیت‌ها «امنیت ندارد».

در این بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچون بیانیه پیشین آن در فروردین‌ماه اشاره شده است که از سال ۲۰۰۹ به این سو مقامات جمهوری اسلامی از خروج چندین فرد ایرانی – آمریکایی، از جمله «چند روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه»، از ایران «در مواردی به مدت چند ماه» جلوگیری کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که مقامات جمهوری اسلامی ایران «ناعادلانه» شهروندان آمریکا را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی و «تهدید برای امنیت ملی» بازداشت یا زندانی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد اشاره وزارت خارجه ایالات متحده به دو جوان آمریکایی به نام‌های شین باوئر و جاش فتال باشد که ۱۴ ماه است به اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا در زندان اوین تهران به سر می‌برند.

این در حالی است که دوست این دو جوان یعنی سارا شورد که او هم به جاسوسی متهم بود و به همراه آنها دستگیر شده بود ماه گذشته «به دلایل بشردوستانه» از زندان آزاد و بلافاصله از ایران خارج شد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه خود به شهروندانش یادآوری کرده است که مقامات جمهوری اسلامی به افراد ایرانی – آمریکایی اجازه دسترسی به دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران را نمی‌دهند.

ایران تابعیت دوگانه را برای افراد به رسمیت نمی‌شناسد و در صورت بازداشت ایرانی– آمریکایی‌ها آنها را ایرانی قلمداد می‌کند.

این بیانیه می‌گوید: «دولت ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک یا کنسولی ندارد و بنابراین نمی‌تواند به شهروندان آمریکایی در ایران خدمات کنسولی ارائه کند.»
XS
SM
MD
LG