لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

متکی: دور تازه مذاکرات ایران - آمریکا برگزار می شود


وزير امور خارجه ايران، گفت که ايران با هدف کمک به ثبات و امنيت عراق، با آمريکا مذاکره می کند.
وزير امور خارجه ايران، گفت که ايران با هدف کمک به ثبات و امنيت عراق، با آمريکا مذاکره می کند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از پيشنهاد دور چهارم مذاکره ايران با آمريکا گفت که اين مذاکرات در «آينده نزديک» برگزار خواهد شد.


خبرگزاری های داخلی به نقل از آقای متکی گزارش داده اند که آمريکا، رسما از طريق سفارت سوئيس در تهران پيشنهاد دور چهارم مذاکرات درباره اوضاع عراق را به دولت ايران ارائه کرده است.


دو کشور ايران و آمريکا که از سال ۱۳۵۸ خورشيدی روابط ديپلماتيکی با يکديگر نداشتند، در سال جاری سه دور مذاکره را با محور عراق برگزار کرده اند.


اين مذاکرات تاکنون دو بار در سطح سفرای دو کشور در بغداد برگزار شده است و يک بار نيز کارشناسان دو طرف برای پيگيری توافق های صورت گرفته با يکديگر ديدار کرده اند.


در آخرين دور مذاکرات سفرای ايران و آمريکا در عراق، دو طرف توافق کردند تا با تشکيل يک کميته کاری، راه های چگونگی کمک به افزايش امنيت در عراق را بررسی کنند.


وزير امور خارجه ايران، روز سه شنبه به خبرگزاری های داخلی گفت که ايران با هدف کمک به ثبات و امنيت عراق، در اين مذاکرات رو در رو با آمريکا حاضر می شود.


ايران و آمريکا هر دو همديگر را متهم می کنند که به عامل «بی ثباتی» در عراق بدل شده اند.


همزمان با پيشرفت مذاکرات دو کشور بر سر عراق، ايران پيشنهاد مشروط آمريکا را برای مذاکرات همه جانبه رد کرده است.

همزمان با پيشرفت مذاکرات دو کشور بر سر عراق، ايران پيشنهاد مشروط آمريکا را برای مذاکرات همه جانبه رد کرده است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا چندين بار اعلام کرد که اگر ايران، همچون سال های ۸۲ تا ۸۴، برنامه غنی سازی اورانيوم را تعليق کند، حاضر است با همتای ايرانی خود مذاکره رو در رو انجام دهد.


در آخرين واکنش به اين پيشنهاد، محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز سه شنبه هفته گذشته گفت تا زمانی که آمريکا «سياست خصمانه» خود در قبال ايران را پايان ندهد، مذاکره دو جانبه دو طرف به عنوان يک «گزينه مطرح نخواهد بود.»


پيشرفت مذاکرات عراق


هر چند که دو کشور ايران و آمريکا در عرصه بين الملل، به دليل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران بيش از هر زمان ديگر رو دروی هم قرار گرفته اند، اما به گفته کارشناسان مذاکرات دو کشور بر سر عراق تا کنون بی نتيجه نبوده است.


آمريکا روز جمعه ۱۸ آبان ماه، نه تن از ايرانيانی که در عراق بازداشت شده بودند، از جمله دو تن از کارمندان دولت ايران که در اربيل بازداشت شده بودند را آزاد کرد.


يک هفته بعد از آزاد شدن نه ايرانی، يک ژنرال بلندپايه آمريکايی اعلام کرد که ايران «ديگر به شبه نظاميان شيعه عراق» سلاح نمی دهد.


ژنرال جيمز سيمونز، معاون فرمانده نيروهای چند مليتی در عراق با اشاره به کاهش انفجارهای مرگبار در عراق، همکاری ايران و تلاش اين کشور برای ايجاد ثبات در عراق را تحسين کرد.


وی گفت که به نظر می رسد ايران، فرستادن سلاح به عراق را متوقف کرده است و به اين ترتيب تعداد انفجارهای مرگبار کنار جاده ای که باعث مرگ سربازان آمريکايی می شود، تا ۵۰ درصد کاهش يافته اند.


اما برخی دیگر از مقامات ارتش آمریکا با ابراز تردید نسبت به نقش ایران در برقراری ثبات در عراق گفته اند که هنوز مشخص نیست آیا جمهوری اسلامی در این زمینه اقداماتی انجام داده است یا نه.


فيليپ رييکر، سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد، هفته گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که اصلا معلوم نيست که ايران تاثير و نقشی در مورد کاهش خشونت در عراق داشته است.


XS
SM
MD
LG