لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

مقام امنیتی کرد: توریست‌های آمریکایی را ایران دستگیر کرده است


به گفته یک مقام ارشد کردستان عراق، سه توریست آمریکایی که روز چهارشنبه به شهر سلیمانیه کردستان رفته بودند وارد خاک ایران شده و توسط نیروهای جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند.

قادر همجان، مقام ارشد امنیتی کردستان، به خبرگزاری رویترز گفت: «مقامات امنیتی کردستان مطمئن هستند که توریست‌های آمریکایی وارد خاک ایران شده و در آنجا دستگیر شده‌اند.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید این توریست‌ها روز چهارشنبه از اربیل وارد شهر سلیمانیه در ۲۶۰ کیلومتری بغداد شده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از سخنگوی اداره امنیت سلیمانیه می‌گوید چهار توریست آمریکایی که دو تن از آنها در سوریه دانشجو هستند از سوریه به ترکیه و سپس به کردستان در شمال عراق سفر کرده‌اند.

در همین حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به خبر دستگیری این توریست‌ها بدون ذکر هیچ گونه جزییاتی اعلام کرد که «مسئله دستگیری توریست‌ها در دست بررسی است». سفارت ایران در عراق نیز از این مسئله اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

به گفته یک سرهنگ پلیس سلیمانیه در روز جمعه، این گروه مترجم و محافظی همراه نداشته و آخرین بار در حدود ساعت ۱۱ شب روز پنج شنبه در منطقه احمدآوا دیده شده است.

این در حالی است که سی‌ان‌ان می‌گوید پلیس احمدآوا روز جمعه این سه توریست را دیده و به آنها هشدار داده است که به مرز ایران نزدیک شده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، سه توریست تا ساعت یک و ۳۰ دقیقه بعدازظهر روز جمعه با دوست خود در سلیمانیه در تماس بوده و در همین ساعت به او گفته‌اند که «در محاصره سربازان ایرانی» هستند.

در همین زمینه یکی از مقامات سفارت آمریکا در بغداد که نخواسته است نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما در حال بررسی موضوع هستیم... و از تمام ابزارهای ممکن برای تعیین صحت و سقم این خبر بهره خواهیم گرفت.»

روز پنج‌شنبه از گروه چهار نفره آمریکایی‌ها یک نفر به دلیل بیماری در هتل ماند و سه نفر دیگر به منطقه «احمدآوا» در شرق سلیمانیه و در نزدیکی مرز ایران رفتند.

در منطقه احمدآوا مرز ایران و عراق نشانه مشخصی ندارد.
XS
SM
MD
LG