لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

ایران: تصمیم‌گیری درباره سه آمریکایی بازداشتی وقت می برد


یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه اعلام کرد که تهران برای تصمیم‌گیری درباره سه شهروند آمریکایی زندانی در ایران نیاز به وقت بیشتری دارد.

سه آمریکایی به نام‌های جاشوآ فتل، شین باور، و سارا شورد روز ۳۱ ماه ژوییه گذشته پس از گذشتن از مرز ایران در نزدیکی منطقه کردستان عراق گم شدند.

در همان زمان یعنی روز دهم مردادماه یک مقام ارشد کردستان عراق اعلام کرد که سه گردشگر آمریکایی که به شهر سلیمانیه کردستان رفته بودند وارد خاک ایران شده و توسط نیروهای جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی چند روز بعد از طریق سفارت سوئیس در تهران که وظیفه حفاظت از منافع آمریکا را بر عهده دارد خبر دستگیری این سه شهروند را به واشینگتن اطلاع دادند.

در همین زمینه معاون امور آمریکای وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که «دلیل اصلی» ورود این سه شهروند آمریکا به خاک ایران همچنان در دست بررسی است.

علیرضا سالاری در ملاقات با سفیر کشور سوئیس در تهران گفت:‌ «با توجه به حساسیت زمان و مکان دستگیری این افراد، تحقیق در مورد دلیل اصلی ورود آنها به خاک ایران هم‌چنان در حال انجام است. این مسئله وقت‌گیری است.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در همان ابتدا نیز در واکنش به خبر دستگیری این افراد بدون ذکر هیچ گونه جزییاتی اعلام کرده بود که «مسئله دستگیری این افراد در دست بررسی است».

سفارت ایران در عراق نیز از این مسئله اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

رسانه‌های خبری می‌گویند: شین باور که از اواخر سال ۲۰۰۸ با سارا شورد در دمشق زندگی می‌کرده به زبان عربی آشنایی کامل دارد و به عنوان خبرنگار آزاد کار می‌کند، اما در سفری که به دستگیری آنها انجامیده است در حال کار نبوده است.

جاشوآ فتل نیز که طرفدار محیط زیست است در کشورهایی چون هند و چین تدریس می‌کرده است.

هر سه شهروند آمریکایی فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا در برکلی هستند.
XS
SM
MD
LG