لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

۱۰۰۱ ایران در جشنواره «چشم‌انداز زنان»


یکی از آثار آسو خان‌محمدی در جشنواره چشم‌انداز زنان
یکی از آثار آسو خان‌محمدی در جشنواره چشم‌انداز زنان
جشنواره چشم‌انداز زنان که هر دو سال یک‌بار در شهر کارلزروهه آلمان برگزار می‌شود این بار در دهمین سال فعالیت خود به زنان ایرانی پرداخته و از بیست و سوم اسفندماه تا دهم فروردین‌ماه می‌کوشد به بازتاب تلاش و کوشش زنان ایرانی در گستره‌های گوناگون اجتماعی بپردازد، زنانی که اگر چه از حق و حقوق برابر با مردان برخوردار نیستند، ولی در تلاشند از راه‌های دموکراتیک و مسالمت‌آمیز به حقوق انسانی خود دست یابند.

به گفته خانم الیزابت شاوت، هماهنگ‌کننده جشنواره چشم‌انداز زنان در شهر کارلزروهه، این واقعیتی است که زنان ایرانی از حق و حقوق کامل برخوردار نیستند، ولی در عین حال نمی‌توان نادیده گرفت که همین زنان در جنبش نوسازی ایران نقش بسیار مهمی بر عهده دارند و بیش از نیمی از دانشجویان ایرانی را زنان تشکیل می‌دهند.

گزارش ویژه این هفته به معرفی و شناساندن جشنواره چشم‌انداز زنان ایرانی می‌پردازد که با عنوان «هزار و یک ایران» شامگاه روز جمعه ۲۳ اسفندماه در شهر کارلزروهه آلمان گشایش یافت.

این جشنواره با سخن و موسیقی آغاز شد (دو نمونه از موسیقی ارائه شده در این جشنواره را می‌توانید در فایل صوتی این گزارش بشنوید).

پس از سخنان شهردار کل کارلزروهه، هاینس فردریش، و خانم الیزابت شاوت، هماهنگ‌کننده این فستیوال، پیام دکتر شیرین عبادی، حقوق‌دان و اولین برنده جایزه صلح نوبل توسط یک بانوی ایرانی، خوانده شد.

به منظور بازتاب فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی زنان ایرانی در جشنواره چشم‌انداز زنان در شهر کارلزروهه حدود ۳۰ زن هنرمند ایرانی و غیرایرانی به این جشنواره دعوت شدند تا حاصل فعالیت‌های خود را به نمایش بگذارند.

دکتر شعله مصطفوی، هنرشناس ساکن آلمان و یکی از دست‌اندرکاران اصلی این جشنواره، در باب چگونگی گزینش این هنرمندان می‌گوید:

دو سفر به همراه دوستانی که از آلمان می‌شناختم و مدیر موزه‌ای که در آن مشغول به کار هستم به ایران انجام دادم و در آنجا به دنبال هنرمندانی گشتم که بتوانند کمی «هزا رو یک هنر ایرانی» را نشان بدهند و هنر معاصر ایران را به مردم آلمان معرفی کنند.

رادیو فردا: ممکن است بگویید که در مجموع چند هنرمند ایرانی را از ایران به این جشنواره دعوت کردید؟

شعله مصطفوی: در حوزه هنرهای نقاشی و عکاسی ده نفر را دعوت کردیم که ۹ نفر از آنان در اینجا نمایشگاه عکس و نقاشی – شامل هنرهای معاصر، عکاسی و مینیاتور و تذهیب – برگزار خواهند کرد.

یکی از صحبت‌هایی که امشب به هنگام گشایش این جشنواره مطرح بود این بود که در کنار عنوان جشنواره چشم‌انداز زنان، عنوان «هزار و یک ایران» نیز مطرح شد. ممکن است درباره انتخاب این نام توضیح دهید؟

شعله مصطفوی: درباره این که تیتر این جشنواره را چه بگذاریم خیلی صحبت شد و هزار و یک ایران به نظرمان عنوان خوبی آمد که می‌توانستیم در درون آن نشان بدهیم که ایران فقط یک تصویر یک‌بعدی ندارد، بلکه هزار و یک تصویر دارد.

شما تاریخ هنر خوانده‌اید . دکترای‌تان هم در همین زمینه است. و در موزه هم مشغول به کار هستید. شما در این نمایشگاه علاوه بر نمایشگاه عکس و نقاشی، به سنت‌های ایران هم توجه کرده‌ا ید. با توجه به این که در آُستانه نوروز هستیم قرار است که آیین چهارشنبه‌سوری و مراسم نوروز نیز برپا شود. چطور به این فکر افتادید که این سنت‌ها را هم وارد این جشنواره کنید؟

شعله مصطفوی: همان طور که گفتم شناساندن هزار و یک ایران برای ما جالب بود و شانس هم به ما یاری کرد تا جشنواره در زمانی برگزار شود که با نوروز همزمان باشد. در نهایت دیدیم که نمی‌شود بزرگ‌ترین و قشنگ‌ترین سنت ایران یعنی نوروز و چهارشنبه‌سوری را ندیده بگیریم. دانشجویانی پیدا کردیم که حاضر شدند آیین چهارشنبه‌سوری را برای آلمانی‌ها برگزار کنند.

نمایشگاه عکس آسو خان‌محمدی

یکی از هنرمندان دعوت‌شده به این جشنواره آسو خان‌محمدی، عکاس جوانی است که در چهارچوب نمایشگاه عکس خود به مسائلی در راستای معنا و مفهوم فردیت و نقش جنسیت در جمهوری اسلامی پرداخته و عکس برخی از کسانی را به نمایش گذاشته است که از طریق عمل جراحی تغییر جنسیت داده‌اند.

نمایشگاه عکس آسو خان‌محمدی بعدازظهر روز شنبه با شرکت بیش از ۳۰۰ تن از ایرانی‌ها و آلمانی‌ها در کاخ و موزه تاریخی شهر کارلزروهه آلمان گشایش یافت.

سودابه محافظ، نویسنده ایرانی ساکن آلمان، که داستان‌هایش به زبان آلمانی انتشار یافته است به این جشنواره دعوت شده و شماری از زنان آلمانی نیز پژوهش‌های خود را در مورد موقعیت و وضعیت زنان در ایران ارائه می‌دهند.
علاوه بر آسو خان‌محمدی، نیوشا توکلیان، دیگر عکاس ۲۷ ساله و سرشناس ایرانی که به جشنواره چشم‌انداز زنان ایران دعوت شده است از طریق عکاسی در روزنامه‌ها پا به عرصه این هنر گذاشته و در نمایشگاه خود به تناقضات اجتماعی و زندگی درونی و بیرونی زنان ایرانی پرداخته است.

مامک آزرمگین، پرستو فروهر، افسانه طائبی، فری تبریزی، سیمین کرامتی، وحیده عبدالوهاب، میریام شهابیان و اولا کمیک از جمله هنرمندان ایرانی و غیرایرانی هستند که آثار خود را در جشنواره چشم‌انداز زنان در شهر کارلزروهه به تماشا گذاشته‌اند.

در گستره دو هنر فیلم و تئاتر هم چند فیلم از سمیرا مخملباف و کار نمایشی تازه‌ای از نیلوفر بیضایی نیز ارائه می‌شود.

همچنین دکتر شیوا دولت‌آبادی از ایران درباره «حقوق کودکان و زنان در ایران»، و منیره برادران، فعال اجتماعی، نیز درباره «زندان در جمهوری اسلامی ایران» و سایر پژوهش‌های خود سخن خواهند گفت.

سودابه محافظ، نویسنده ایرانی ساکن آلمان، که داستان‌هایش به زبان آلمانی انتشار یافته است به این جشنواره دعوت شده و شماری از زنان آلمانی نیز پژوهش‌های خود را در مورد موقعیت و وضعیت زنان در ایران ارائه می‌دهند.

در این جشنواره، موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد و گروه موسیقی مهر که متشکل از هفت زن جوان ایرانی است شامگاه روز شنبه برنامه پرشوروحالی برای عموم شرکت‌کنندگان برگزار کردند.
XS
SM
MD
LG