لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

کانون نویسندگان ایران اعمال فشار بر ناشران مستقل را محکوم کرد


بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، ضمن اعتراض به محرومیت برخی از ناشران ایرانی از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تحت فشار قرار دادن ناشران مستقل را محکوم کرد.

در هفته جاری خبری منتشر شد حاکی از این که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی از حضور برخی از ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب سال جاری ممانعت کرده است.

در تازه‌ترین بیانیه کانون نویسندگان ایران ضمن اعتراض به سرکوب‌ها و بازداشت‌های اتفاق افتاده در روز جهانی کارگر و روز معلم، محرومیت برخی از ناشران از شرکت در نمایشگاه کتاب تهران نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

در متن این بیانیه‌ آمده است: «طی همین روزها که متولیان دولتی و معرکه‌گردانان نمایشگاه سالانه‌ کتاب، به مناسبت برگزاری این نمایشگاه، در تشویق کتاب‌خوانی و فرهنگ‌پروری با ارائه آمار و ارقام بلندبالا داد سخن می‌دادند، شماری از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین ناشران کشور را به علت ناهماهنگی با سياست‌های فرهنگی دولت از شرکت در نمايشگاه محروم کردند و زير فشار قرار دادند.»

این بیانیه در پایان فشار آوردن بر ناشران مستقل را محکوم کرده و نسبت به تشدید عمومی فضای سرکوب و خفقان هشدار داده است.

جمع‌آوری آثار آیات عظام صانعی و منتظری در نمایشگاه کتاب

در همین حال، به نوشته وب‌سایت خبری خبر‌آن‌لاین، در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب، تمامی آثار آیات عظام صانعی و منتظری از سطح تمامی غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب جمع‌آوری شده است.

به گزارش خبرآن‌لاین، «مسئولان تمامی کتاب‌های مرتبط با آیت‌الله صانعی را به دفتر فرهنگی مصلای تهران منتقل کرده‌اند».

این در حالی است که پیش از این نیز مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی مانع از حضور انتشارات بنیاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله حسین بهشتی در این نمایشگاه شدند و غرفه مربوطه را به نشر دیگری تحویل دادند.

غرفه مصر به دلیل توزیع کتابی با عنوان «خلیج عربی» پلمب شد

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز گزارش می‌دهد که غرفه مصر در نمایشگاه کتاب نیز به دلیل توزیع کتابی با عنوان «خلیج عربی» پلمب شده و نسخه‌های توزیع شده از این کتاب نیز جمع‌آوری شده است.

سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا توضیح داد که مأموران پليس انتظامی نامحسوس تهران در حين گشت‌زنی در نمايشگاه كتاب متوجه توزيع كتابی با عنوان «موسوعه الخليج العربی» شده‌اند كه اين كتاب توسط غرفه مصر در حال توزيع بود.

وی افزود: «به محض اطلاع مأموران با هماهنگی مسئولان اجرايی و قضايی مستقر در نمايشگاه موضوع مورد پيگيری قرار گرفت و غرفه مذكور پلمب و كتاب‌های توزيع شده جمع‌آوری شد.»
XS
SM
MD
LG