لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

اخبار متناقض از زمان واریز یارانه‌ها؛ «اعلام مبلغ یارانه‌ها فعلا به مصلحت نیست»


در حالی که خبرگزاری مهر روز جمعه در گزارشی اعلام کرده بود که مردم یارانه‌های نقدی را در هفته اینده دریافت خواهند کرد، دو روزنامه در شماره روز شنبه، ۲۴ مهرماه، خود بار دیگر از آغاز پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم در همین روز خبر داده‌اند.

به نظر می‌رسد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و زمان واریز آنها به حساب مردم که محمود احمدی‌نژاد قصد دارد آن را در سطح ملی اجرا کند قرار است تا دقیقه ۹۰ محل حدس و گمان باشد.

در حالی که تنها یک هفته به پایان مهرماه یعنی موعد مقرر پرداخت یارانه‌ها در ایران باقی مانده، دو روزنامه ابتکار چاپ تهران و خراسان چاپ مشهد در شماره روز شنبه خود خبر داده‌اند که یارانه‌های نقدی از امروز شنبه به حساب مردم واریز خواهد شد.

به گزارش روزنامه خراسان، «یارانه نقدی از امروز در ۹ استان گیلان، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران و هرمزگان واریز می‌شود».

این روزنامه می‌گوید که این ۹ استان «اولین استان‌ها در افتتاح حساب بانکی بودند»و به همین دلیل در مرحله اول واریز یارانه‌ها قرار گرفته‌اند.

پیشتر خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس خبر داده بود که بر اساس برنامه‌ریزی دولت محمود احمدی‌نژاد مجموعه ۳۱ استان کشور به پنج گروه تقسیم شده‌اند و به این ترتیب یارانه‌های نقدی در پنج مرحله به حساب مردم واریز خواهد شد.

اما از سوی دیگر خبرگزاری مهر روز جمعه گذشته از قول مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز یارانه‌ها از ساعت ۲۴ جمعه را رد کرده و گزارش داده بود که مبلغ یارانه‌ها «در هفته آتی» به حساب سرپرستان خانوارها واریز خواهد شد.

بهروز مرادی، مدیرعامل این سازمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «یارانه‌ها به‌زودی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.»

پیشتر محمود احمدی‌نژاد اول مهر را زمان واریز یارانه‌های نقدی اعلام کرده بود. قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز ابتدا قرار بود از فروردین‌ماه سال جاری اجرا شود، اما دولت آقای احمدی‌نژاد اجرای این قانون را به نیمه دوم سال جاری موکول کرد.

اعلام مبلغ یارانه‌ها «به مصلحت نیست»

اما جدا از زمان پرداخت این یارانه‌های نقدی مبلغ آنها هم هنوز با قطعیت و یقین تعیین نشده و مقامات در دولت آقای احمدی‌نژاد بنا به دلایلی نامعلوم هر بار از اطلاع دادن آن به مردم سر باز زده‌اند.

به نظر می‌رسد وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت جمهوری اسلامی از مبلغ این یارانه‌ها اطلاع داشته باشد، اما او حاضر به اعلام آن نیست.

خبرگزاری مهر از قول شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، می‌گوید: «مبلغ یارانه نقدی را می‌دانم، اما فعلا به مصلحت نیست اعلام کنم.»

از سوی دیگر محمدرضا فرزین، سخنگوی کمیته تحول اقتصادی دولت، بر خبری که پیشتر چند بار تکرار شده صحه گذاشته و گفته است که مبلغ یارانه‌ها را خود رئیس جمهور، و نه کس دیگر، به مردم اعلام خواهد کرد.

آقای فرزین در مورد سر باز زدن مقامات از افشای مبلغ یارانه‌ها توضیح داده است که «عدم اعلام قیمت‌ها تا امروز روش اطلاع‌رسانی ما بوده تا بتوانیم بازار را کنترل و حفظ کنیم».

اما این مقام دولتی در حالی ادعای کنترل بازار و قیمت‌ها را پیش کشیده که یک نماینده مجلس از اقدامات خودسرانه «برخی دستگاه‌های دولتی در افزایش قیمت‌ها» ابراز نگرانی کرده است.

محمدحسین فرهنگی، نایب رئیس کمیسیون تحول اقتصادی مجلس، ریشه نگرانی خود را «رها شدن دستگاه‌های دولتی» توصیف کرده، دستگاه‌هایی که «احساس می‌کنند هر نظری که در تغییر قیمت کالاها دارند را می‌توانند اعمال کنند».

آقای فرهنگی با نام بردن از سازمان هواپیمایی کشور، وزارت بازرگانی و وزارت نیرو به عنوان نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها همچنین به «افزایش ۲۰ درصدی قیمت آهن‌آلات» در اواخر شهریور و اوایل مهر اشاره کرده است.

در حالی که چند روز پیش یک مقام وزارت بازرگانی ایران گرانی‌های اخیر در بازار خرده فروشی تهران را تایید کرده است، گزارش هفتگى بانک مركزى از قيمت خرده‌فروشى برخى از اقلام خوراكى و آشاميدنى در سطح شهر تهران نیز بيانگر افزايش قيمت‌هاست.
XS
SM
MD
LG