لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

«ارتقای سطح مذاکرات ایران و آمریکا قابل بررسی است»


آقای متکی، اين اظهارات را يک روز پس از برگزاری دور دوم اين مذاکرات در سطح سفرای دو کشور در بغداد، بيان کرد.
آقای متکی، اين اظهارات را يک روز پس از برگزاری دور دوم اين مذاکرات در سطح سفرای دو کشور در بغداد، بيان کرد.

ايران اعلام کرد که افزايش سطح مذاکراتش با آمريکا درباره اوضاع عراق، در صورتی که آمريکا درخواستی رسمی ارائه کند، «قابل بررسی» است.


به گزارش خبرگزاری های داخلی، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز چهارشنبه، پس از جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران گفت: «موضوع مذاکرات بين ايران و آمريکا درباره عراق در سطح معاونان وزرای امور خارجه دو کشور، قابل بررسی است.»


آقای متکی، اين اظهارات را يک روز پس از برگزاری دور دوم اين مذاکرات در سطح سفرای دو کشور در بغداد، بيان کرد.


در دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا درباره اوضاع عراق، سفرای دو کشور در حضور وزير امور خارجه عراق توافق کردند که با تشکيل يک کميته ويژه، همکاری هايشان را در زمينه ثبات و امنيت عراق، ادامه دهند.


همزمان با پايان مذاکرات روز سه شنبه، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق به خبرنگاران گفت که از روز چهارشنبه، کارشناسان، کار را بر روی «ساختار و مکانيسم» اين کميته، آغاز می کنند.


رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق نيز پس از پايان جلسه اش با حسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق، بار ديگر اظهارات مقام های آمريکايی را در زمينه آنچه «کمک ايران به شبه نظاميان» خواند تکرار کرد.


آقای متکی در پاسخ به اين اظهارات، ضمن تکذيب اين موضوع گفت: «پاسخ های ما به ادعاهای غلط آمريکا همواره شفاف بوده و ما مواضع خود را در جای خود به آنها گفته ايم.»



محمود احمدی نژاد نيز پس از جلسه روز چهارشنبه کابينه، گفت که «سياسيت قطعی ايران در مورد عراق، حمايت از دولت، امنيت و يکپارچگی اين کشور» است.

وزير امور خارجه ايران طرح موضوع «کمک ايران به شبه نظاميان» را «فرار به جلوی آمريکا» توصيف کرد.


همچنين محمود احمدی نژاد نيز پس از جلسه روز چهارشنبه کابينه، گفت که «سياست قطعی ايران در مورد عراق، حمايت از دولت، امنيت و يکپارچگی اين کشور» است.


وی تاکيد کرد که ايران در راستای همين اهداف در مذاکرات با آمريکا شرکت می کند.


بازداشت شدگان اربیل


پنج ايرانی بازداشت شده در اربيل، از ديگر موضوعاتی بود که روز سه شنبه در نشست ديپلمات های دو کشور ايران و آمريکا مطرح شد.


آن گونه که سفير ايران در بغداد مذاکرات اين جلسه را روايت کرده است، رايان کروکر، تاکيد کرده که اين افراد «ديپلمات» نبوده اند، اما اين اظهاراتش با مخالفت هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق رو به رو شده که گفته است، «اين افراد به شکل قانونی» در عراق حضور داشته اند.


اين جلسه پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران تشکيل شده است.


پيش از اين هم وزارت امور خارجه عراق اعلام کرده است که هر چند محل کار اين پنج تن، کنسولگری ايران نبوده، «اما در حال طی مراحل اداری برای تبديل شدن به کنسولگری» بوده و با اينکه اين پنج تن، رسما «ديپلمات» نبوده اند، اما حضورشان در عراق، قانونی بوده است.


آمريکا اين پنج تن را متهم کرده است که با سپاه قدس – وابسته به سپاه پاسداران – ارتباط داشته اند و اين افراد متهم هستند که در ورود تسليحات نظامی به عراق و آموزش عراقی ها در خاک ايران برای اقدامات نظامی، دست داشته اند.


آقای کاظمی قمی، به خبرنگاران گفت که ايران در نشست روز سه شنبه، خواهان آزادی اين پنج تن شده است. مقام های آمريکايی هنوز پاسخی به اين درخواست رسمی ايران ارائه نکرده اند.


XS
SM
MD
LG