لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

مرور روزنامه‌های صبح پنج‌شنبه ایران، ۲۶ آذرماه ۱۳۸۸


روزنامه اعتماد در گزارشی از «نطق‌های آتشين اقلیت در مجلس» خبر داده است که دفاع ناطقان اصلاح‌طلب مجلس از آرمان‌های سران اصلاحات نظم جلسه چهارشنبه بهارستان را به هم زد.

این روزنامه نوشته است که محمدرضا تابش، دبير اين فراکسيون، در جايگاه ناطقان مجلس از حمله به دانشجويان انتقاد کرد و خواستار آزادی زندانيان شد و گفت که «امروز مهم‌ترين سرمايه اجتماعي در کشور ما که اعتماد نخبگان و مردم به حکومت است در سطوح مختلفي خدشه‌دار شده است».

آقای تابش در صحن علنی مجلس با انتقاد از بحران سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی و زندگی ۳۰ درصد از مردم کشور زیر خط فقر به رغم این که ایران دومين ذخاير گازی و چهارمين منابع نفت جهان را داراست به‌شدت از «هتک حرمت دانشگاه و حمله به دانشجويان در روز دانشجو» انتقاد کرد و گفت که «هتک حرمت دانشجویان به هر بهانه و با هر لباس و به هر صورتي که باشد، ضايعه‌ای جبران‌ناپذير است که به اعتماد عمومی وارد می‌شود».

اعتماد همچنین نوشته است که نصرالله ترابی، نماينده شهرکرد، نیز در سخنانی در مجلس انتقادهايش از فضای فعلی کشور و حوادثي که رخ داده را ابراز کرده و گفته است:‌ «بدانيد و بدانند زمزمه محاکمه مسئولان سابق کشور يعني محاکمه گذشته انقلاب.»

به نوشته روزنامه اعتماد، نماینده شهرکرد در میان فريادهاي «مرگ بر منافق» نمایندگان حامی احمدي‌نژاد گفت که «رنگ سبز سيادت موسوی ذاتي و رنگ سبز انتخاباتی قرعه فال صداوسيما بود که ذات و عرض يکي شد و علاقه مردم به رنگ سبز نشات گرفته از علاقه مردم به پيامبر، امام و انقلاب و صداقت ميرحسين موسوي بود، پس جدا کردن موسوي و طرفداران سبز او از انقلاب و امام و جمهوري اسلامي خطايي استراتژيک است».

به نوشته این روزنامه، نصرالله ترابی در پايان نطقش گفت که «بدانيد و بدانند که عده‌ای دوشادوش دشمنان انقلاب به دنبال ضدانقلاب‌سازي هستند و آن‌چنان پا را فراتر گذاشته‌اند که حتي وقتي نوه حضرت امام، فرزند شهيد بهشتي، فرزند شهيد مطهري، فرزند شهيد همت و سايرين طبق سليقه و خواست آنها صحبت نمي‌کنند، آنها را هم در خط ضدانقلاب مي‌شمارند».

این روزنامه نوشته است که «فريادهای مرگ بر منافق واکنش اصول‌گرايان بهارستان به نطق‌هاي انتقادي محمدرضا تابش و نصرالله ترابي، دو عضو فراکسيون اصلاح‌طلبان، بود که سبب شد براي دقايقي نظم جلسه علني مجلس مختل شود».

برخورد نیروی انتظامی با تجمع در اطراف هیات‌های عزاداری

روزنامه خراسان به نقل از فرمانده نیروی انتظامی تهران خبر داده است که این نیرو «با تجمعات اطراف هیئت‌های مذهبی برخورد می‌کند».

به نوشته این روزنامه، عزیزالله رجب‌زاده با تاکید بر این که «مردم از تجمعات بی‌مورد در اطراف هیات‌های مذهبی خودداری کنند» گفته است که «به مردم توصیه می‌کنم از تجمع در اطراف هیئت‌ها و راه افتادن به دنبال دسته‌ها خودداری کنند، چرا که امسال نیروی انتظامی تهران بزرگ با این موارد برخورد خواهد کرد».

فرمانده انتظامی پایتخت همچنین گفته است که در تهران امسال شش هزار نفر با عنوان «همیار محرم» از طرف هیئت‌های مذهبی به نیروی انتظامی معرفی شده و از طرف این نیرو در کارگاه‌های آموزشی تحت آموزش قرار گرفته‌اند تا در حفظ و برقراری امنیت کمک پلیس باشند.

به گزارش خراسان، این مقام نیروی انتظامی همچنین گفته است که «هیئت‌های فاقد مجوز نسبت به تهیه مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی اقدام کرده و پس از اخذ مجوز آن را به کلانتری محل ارائه دهند».

اجرای آزمایشی لایحه مجازات اسلامی به استناد اصل ۸۵

روزنامه کیهان از اجرای لایحه مجازات اسلامی به صورت آزمایشی خبر داده است.

این روزنامه گزارش داده است که مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه بدون ورود به جزئیات لایحه جدید مجازات اسلامی و در پي توضيحات مخبر كميسيون قضايي و حقوقی مجلس با اجرای آزمایشی این لایحه به مدت پنج سال موافقت کرد.

به گفته مخبر کمیسیون قضایی مجلس، لایحه جدید مجازات اسلامی به استناد اصل ۸۵ قانون اساسی و با بیش از ۷۰۰ ماده و ۲۰۰ تبصره در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شده است.

استفاده از اصل ۸۵ اجازه می‌دهد تا لایحه بدون تصویب نهایی در مجلس و بحث بر سر جزئیات آن تنها با تصویب یک کمیسیون تخصصی و موافقت کلی مجلس به صورت آزمایشی به اجرا گذاشته شود. قانون مجازات اسلامی که در سال‌های گذشته نیز در ایران اجرا می‌شد هرگز به تصویب نهایی مجلس نرسیده و به صورت آزمایشی اجرا می‌شد.

مرگ روزانه پنج نفر بر اثر گازگرفتگی

روزنامه همشهری از مرگ خاموش روزانه پنج نفر بر اثر گاز CO در ايران خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، به استناد آمار رسمي سازمان پزشكي قانوني كشور در پنج ماه اول امسال ۲۳۷ نفر در اثر استنشاق گاز منواكسيدكربن جان خود را از دست داده‌اند.

این روزنامه با اشاره به این که «اين آمار صرفا متوفيات ارجاعي به مراكز پزشكي قانوني كشور بوده و آمار واقعي بيش از اين است» می‌گوید که «با وجود اين تعداد تلفات انساني در پنج ماه اول سال‌ جاري بيش از ۱۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال پيش رشد داشته است».

همشهری نوشته است که «با افزايش برودت هوا خطر گازگرفتگي و مرگ ناشي از گاز منواكسيدكربن افزايش مي‌يابد، به ‌گونه‌ای كه در چهار سال گذشته بين ۶۸ تا ۷۶ درصد آمار مرگ خاموش در پنج ماه پايانی سال و در فاصله آبان تا اسفند رخ داده و در برخی از ماه‌ها به ۹ نفر در روز نیز رسیده است».

«گازوئیل سهمیه‌بندی می‌شود»

روزنامه تهران امروز از قول رئيس ستاد مديريت حمل‌و‌نقل سوخت گزارش داده است که «با اجراي طرح هدف‌مندي يارانه‌ها گازوئيل از سال آينده سهميه‌بندي خواهد شد».

این روزنامه همچنین از افزایش قیمت گازوئیل در سال آینده خبر داده و نوشته است که محمد رویانیان درباره آخرين وضعيت عرضه گازوئيل در صورت تصويب و اجراي طرح هدف‌مند کردن يارانه‌ها گفته است که «اگر از سال آينده طرح هدف‌مند کردن يارانه‌ها اجرايي شود قيمت گازوئيل تغيير مي‌کند».

رویانیان در عین حال گفته است که در جریان اجرای سهمیه‌بندی گازوئیل از سال آینده براي آن دسته از خودروهايي که بار و مسافر حمل مي‌کنند حمايت‌هايي ارائه خواهد شد، اما ساير خودروهايي که آزاد فعاليت مي‌کنند بايد سوخت مورد نياز خود را با نرخ‌هاي مصوب تامين کنند.
XS
SM
MD
LG