لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

ایران پیشنهاد مشروط آمریکا برای مذاکره را رد کرد


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بارها آمریکا را به داشتن رفتار خصمانه با ایران متهم کرده است.
محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بارها آمریکا را به داشتن رفتار خصمانه با ایران متهم کرده است.

ايران روز سه شنبه اعلام کرد که گفت و گوی مستقيم با ايالات متحده آمريکا بر سر برنامه هسته ای، «به عنوان يک گزينه» مطرح نيست چرا که واشينگتن از «سياست های خصمانه» خود عليه تهران، دست نکشيده است.


آمریکا روز یکشنبه با تکرار پیشنهاد قدیمی خود برای مذاکره با تهران اعلام کرده بود که تنها شرط آغاز این مذاکرات، تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم است.


  • «اظهارنظرهايی از اين دست از سوی مقام های آمريکايی تازگی ندارد. رفتار آنها در برابر توسعه و پيشرفت ايران همواره منفی بوده است.»
محمد علی حسینی

به گزارش تلويزيون دولتی ايران، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز سه شنبه در واکش به این پیشنهاد گفت: « اظهار نظرهايی از اين دست از سوی مقام های آمريکايی تازگی ندارد. رفتار آنها در برابر توسعه و پيشرفت ايران همواره منفی بوده است.»


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه گفت که جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور برای جلوگيری از وقوع جنگ، بر روی ديپلماسی برای حل اختلافات با ايران متمرکز شده است.


وی گفته بود: «و اگر ايرانی ها غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند، من آماده ام که با همتای خود هرکجا و هر زمان و هرمکانی ديدار کنم. سئوال اين نيست که چرا ما با تهران گفت و گو نمی کنيم، سئوال اين است که چرا تهران با ما گفت و گو نمی کند؟»


آقای حسينی روز سه شنبه گفت که آمريکا در برابر ايران «سياست خصمانه» دارد و حقوق ايران را «ناديده می گيرد.»


تهديد تازه بريتانيا


ايران در حالی پيشنهاد گفت و گوی مستقيم با آمريکا را رد کرده است که روز دوشنبه، همزمان با نيکلا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه که در حضور آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از احتمال «افزايش تحريم ايران» سخن گفته بود، گوردن برواون، نخست وزير بريتانيا نيز گفت که برای متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم در ايران تلاش خواهد کرد تا تحريم های تازه ای عليه «صنعت نفت و گاز ايران» اعمال شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نخست وزير بريتانيا به تهران هشدار داد که اگر دو گزارش پيش رو درباره برنامه هسته ای ايران، نشانه هايی از عدم همکاری را منعکس کنند، وی به اتحاديه اروپا و سازمان ملل فشار خواهد آورد تا تحريم های سخت تری عليه ايران وضع کنند.


قرار است به زودی محمد البرادعی رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، گزارشی از نتايج آخرين توافق آژانس با ايران را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه کند. بنا به آخرين توافق ايران پذيرفت که بر اساس يک جدول زمانبندی به سئوالات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد.


همچنين خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در گزارشی، روند مذاکرات خود را با تهران به گروه ۱+۵ ارائه خواهد کرد.


گروه ۱+۵ که از اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان تشکيل شده اند، قرار است که تا پايان ماه جاری ميلادی بر اساس اين دو گزارش درباره صدور يا عدم صدور سومين قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت تصميم بگيرند.


گوردن براون، روز دوشنبه در نخستين سخنرانی جامع خود درباره سياست خارجی دولت بريتانيا گفت: «ايران در ميزان جدی بودن عزم ما نبايد کوچکترين ترديدی داشته باشد.»


نخست وزير بريتانيا همچنين خواستار سخت گيری های تازه برای سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز و ديگر بخش های بازرگانی در ايران شد.


  • «اگر ايرانی ها غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند، من آماده ام که با همتای خود هرکجا و هر زمان و هرمکانی ديدار کنم. سئوال اين نيست که چرا ما با تهران گقت و گو نمی کنيم، سئوال اين است که چرا تهران با ما گفت و گو نمی کند؟»
کاندولیزا رایس

بريتانيا به همراه آمريکا و ديگر متحدان غربی خود می گويند که برنامه هسته ای ايران می تواند به عنوان پوششی برای يک برنامه ساخت سلاح هسته ای به کار رود، اما ايران می گويد که هدفش از پيگيری اين برنامه توليد انرژی است.


آژانس بين المللی انرژی هسته ای نيز بعد از چهار سال نظارت بر برنامه هسته ای ايران می گويد که هنوز نمی تواند صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران را تاييد کند.


بزرگترين بخش مناقشه بر انگيز در برنامه هسته ای ايران، غنی سازی اورانيوم است که به گفته کارشناسان، کاربردی دو گانه دارد. ايران می گويد که برای تامين سوخت نيروگاه بوشهر در سال های آينده، غنی سازی را دنبال می کند.


اورانيوم بسيار غنی شده از جمله موادی است که در يکی از روش های ساخت بمب هسته ای، برای ساخت بمب ضروری است.


آقای براون نيز در اين سخنرانی پيشنهاد کرد که برای تامين سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای در کشورهای توسعه نيافته، «بانک جهانی سوخت هسته ای» تاسيس شود.


پيش از اين مقام های عربستان سعودی و روسيه برای حل مناقشه هسته ای ايران پيشنهادهای مشابهی را ارائه کرده بودند.


در پيشنهاد عربستان سعودی که با حمايت گوردن براون همراه شد، يک کنسرسيوم چندمليتی وظيفه تامين اورانيوم غنی شده را برای کشورهای خاورميانه به عهده می گيرد. عربستان به نمايندگی از کشورهای شورای همکاری خليج فارس پيشنهاد داد که محل غنی سازی در کشور «سوئيس با يک کشور بی طرف ديگر» باشد.


هنوز پاسخ رسمی ايران به اين پيشنهاد روشن نيست، اما وزير امور خارجه عربستان در زمان سفرش به لندن گفته بود که تهران در حال بررسی تاسيس چنين کنسرسيومی است.


XS
SM
MD
LG