لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

حذف اصلاح طلبان و تشتت نسبی اصولگرايان


اصلاح طلبان می گويند آنها عملا به طور کامل از گردونه رقابت ها کنار گذاشته شده اند و اصولگرايان نزديک به دولت، خود را آماده پيروزی در انتخاباتی بدون رقيب می کنند.
اصلاح طلبان می گويند آنها عملا به طور کامل از گردونه رقابت ها کنار گذاشته شده اند و اصولگرايان نزديک به دولت، خود را آماده پيروزی در انتخاباتی بدون رقيب می کنند.

گزارش ها حاکی است که با اعلام تدريجی نتايج دومين دور بررسی صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس، تعداد بيشتری از اصلاح طلبان، پيش از آغاز رای گيری از گردونه رقابت انتخاباتی خارج شده اند و اين موضوع، به نارضايتی عميق سران اين جناح سياسی افزوده است.


همزمان در اردوی رقبای اصلاح طلبان، يعنی محافظه کاران يا اصولگرايان نيز چهره های سرشناس هنوز نتوانسته اند برای شکل دهی يک ائتلاف يکپارچه به توافق دست يابند.


رسانه های نزديک به جناح اصلاح طلب گزارش داده اند که محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران که برخی او را با نفوذترين چهره حال حاضر اصلاح طلبان توصيف می کنند، در حاشيه مراسم يابود احمد بورقانی، نماينده سابق مجلس، رد صلاحيت های گسترده اصلاح طلبان را «فاجعه» خوانده است.


وی در عين حال از مردم دعوت کرد که در انتخابات شرکت کنند.


اصلاح طلبان می گويند آنها عملا به طور کامل از گردونه رقابت ها کنار گذاشته شده اند و اصولگرايان نزديک به دولت، خود را آماده پيروزی در انتخاباتی بدون رقيب می کنند.


به رغم برخی گمانه زنی ها از احتمال کناره گيری گروهی اصلاح طلبان از انتخابات مجلس، هنوز هيچ خبری در اين زمينه منتشر نشده است.


تنها کسی که از ميان چهره های سرشناس، اعلام کرده که به رغم تاييد شدن صلاحيتش در انتخابات شرکت نمی کند، محمدرضا عارف، معاون اول رييس جمهوری در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی است.


وی به خبرنگاران گفته که به دلايل «شخصی» حاضر نيست در انتخابات شرکت کند، اما رسانه های نزديک به اصلاح طلبان، علت اين کناره گيری را «اعتراض» به رد صلاحيت ها اعلام کرده اند.


هر چند که خبر رد صلاحيت علی اشراقی به واسطه نسبتش با آيت الله خمينی بازتاب بسياری پيدا کرده، اما در واقع، چهره هايی بسيار سرشناس تر از او نيز از اردوی اصلاح طلبان رد صلاحيت شده اند؛ چهره هايی چون احمد خرم، مرتضی حاجی و عيسی کلانتری (با سابقه عضويت در کابينه خاتمی) و يا الياس حضرتی، علی شکوری راد، محسن آرمين و بهزاد نبوی که از نمايندگان مطرح مجلس ششم بوده اند.

اين رسانه ها همچنين اعلام کرده اند که نام علی اشراقی، نوه آيت الله خمينی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ايران نيز در ميان رد صلاحيت شدگان ديده می شود.


صلاحيت علی اشراقی ابتدا توسط هيئت های اجرايی، وابسته به دولت، تاييد شده بود اما در دومين مرحله از بررسی صلاحيت ها در هيئت های نظارت بر انتخابات که وابسته به شورای نگهبان است، صلاحيت وی رد شده است.


علی اشراقی، نه تنها با آيت الله خمينی رابطه خانوادگی دارد، بلکه از نزديکان اصلاح طلبان نيز محسوب می شود و خواهر وی، همسر برادر محمد خاتمی است.


هر چند که خبر رد صلاحيت علی اشراقی به واسطه نسبتش با آيت الله خمينی بازتاب بسياری پيدا کرده، اما در واقع، چهره هايی بسيار سرشناس تر از او نيز از اردوی اصلاح طلبان رد صلاحيت شده اند؛ چهره هايی چون احمد خرم، مرتضی حاجی و عيسی کلانتری (وزيران عضو کابينه محمد خاتمی) و يا الياس حضرتی، علی شکوری راد، محسن آرمين و بهزاد نبوی که از نمايندگان مطرح مجلس ششم بوده اند.


اختلافات محاقظه کاران


در ميان محافظه کاران که اصرار دارند به نام «اصولگرايان» خوانده شوند، هنوز توافقی برای تنظيم فهرست های انتخاباتی از ائتلافی که «جبهه متحد اصولگرايان» نام گرفته، به دست نيامده است.


به نوشته رسانه های داخلی، سه سياستمدار بانفوذ، علی لاريجانی، محمد باقر قاليباف و محسن رضايی، که هر سه در انتخابات رياست جمهوری، با محمود احمدی نژاد در رقابت بودند و از او شکست خوردند، در تلاش هستند از نفوذ حاميان آقای احمدی نژاد در «جبهه متحد اصولگرايان» بکاهند.


حاميان آقای احمدی نژاد که در انتخابات شوراها با تشکلی با شعار «رايحه خوش خدمت»، از محافظه کاران سنتی و محافظه کارانی چون مثلث قاليباف – لاريجانی – رضايی جدا شده بودند، اين بار نيز به برخی گمانه زنی ها دامن می زنند و گروهی معتقدند که ايتن طيف تلاش می کند تا اسامی بيشتری را در فهرست های نهايی «جبهه متحد اصولگرايان» قرار دهد.


در عين حال برخی سايت های اينترنتی از جلسات مشترک رقبای احمدی نژاد – قاليباف، لاريجانی، رضايی – برای جلوگيری از نفوذ وابستگان «رايحه خوش خدمت» به جبهه متحد خبر داده اند.


اين سياستمداران اگر چه از اظهارنظرهای رسمی و شفاف در باره چنين جلساتی خودداری می کنند، اما در عين حال هيچ يک از آنها برپايی چنين نشست هايی را نيز تکذيب نمی کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG