لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

ایران حاضر به تعلیق غنی‌سازی نیست


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران. (عکس از epa)
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران. (عکس از epa)

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در واکنش به گفته‌های اخیر باراک اوباما مبنی بر «مذاکره به شرط تعلیق غنی‌سازی از سوی تهران» اعلام کرد که ایران قصد ندارد روند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران،‌ در نشست هفتگی خود گفت: «در طول چند سال گذشته اثبات شده است سیاست هویج و چماق فایده‌ای ندارد و غیرقابل‌قبول و شکست‌خورده است.»


آقای قشقاوی گفت ایران انتظار دارد اوباما سیاست هویج و چماق را به «راهبرد تعاملی» تبدیل کند.



باراک اوباما، رییس جمهورمنتخب ایالات متحده، روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت حاضر است در صورت تعلیق غنی‌سازی از سوی تهران به ایران مشوق‌های اقتصادی ارائه کند.



او در عین حال هشدار داد که در صورت امتناع جمهوری اسلامی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تشدید خواهد شد.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت اگر آمریکا «حقوق رسمی ایران را به رسمیت بشناسد» تهران نیز «در راهبردی تعاملی نگرانی‌های آنها را برطرف» خواهد کرد.


باراک اوباما در مصاحبه خود گفته بود: «ما آماده‌ایم مستقیما با آنها گفت‌وگو کنیم و گزینه‌ای روشن به آنها بدهیم که نهایتا تصمیم بگیرند می‌خواهند این کار را از راه سختش انجام دهند یا راه آسان.»


«ما آماده‌ایم مستقیما با آنها گفت‌وگو کنیم و گزینه‌ای روشن به آنها بدهیم که نهایتا تصمیم بگیرند می‌خواهند این کار را از راه سختش انجام دهند یا راه آسان.»


باراک اوباما



آقای اوباما در یکی از مناظره‌های خود با جان مک‌کین در زمان مبارزات انتخاباتی گفته بود که در صورت امتناع ایران از تعلیق غنی‌سازی دولت او تلاش خواهد کرد واردات بنزین به ایران را محدود کند.


واشینگتن در چند سال اخیر تلاش کرده، ایران را به دلیل برنامه هسته‌ایش منزوی کند، چراگه نگران است تهران به دنبال ساخت سلاح اتمی است. در مقابل ایران می‌گوید که انرژی هسته‌ای را برای مصارف صلح‌آمیز، از جمله تولید برق می‌خواهد.


غنی‌سازی اورانیوم مرحله‌ای از برنامه هسته‌ای ایران است که بیش از همه غرب را نگران می‌کند، چرا که از اورانیوم بسیار غنی‌شده علاوه بر نیروگاه برق در کلاهک‌های اتمی نیز می‌توان استفاده کرد.
XS
SM
MD
LG