لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

پنج بریتانیایی بازداشتی در خلیج فارس آزاد شدند


قایق پنج بریتانیایی که یک هفته در ایران بازداشت بودند.
قایق پنج بریتانیایی که یک هفته در ایران بازداشت بودند.
پنج تبعه کشور بریتانیا که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج فارس بازداشت شده بودند روز چهارشنبه پس از یک هفته بازداشت آزاد شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از دریابانی جزیره سیری ایران با اشاره به ورود اشتباه قایق‌رانان بریتانیایی به محدوده آب‌های ایران گفت که این افراد پس از دادن «تعهدات لازم» آزاد شده‌اند.

وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که پنج تبعه این کشور پس از این که قایق آنها «ظاهرا» وارد آب‌های ایران شده است دستگیر شده‌اند.

به گفته دیوید میلی‌بند، این پنج نفر از بحرین برای شرکت در یک مسابقه قایق‌رانی عازم دبی بودند که در روز ۲۵ نوامبر، چهارم آذرماه، بازداشت شدند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید وزیر خارجه بریتانیا سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، منوچهر متکی، خواستار دسترسی در سطح کنسول به این پنج تبعه بریتانیا و آزادی سریع آنها شده است.

در همین حال به گفته دریابانی جزیره سیری، پس از «بررسی و بازجویی» از بریتانیایی‌های بازداشتی مشخص شده است که آنها «به اشتباه» وارد آب‌های ایران شده‌اند.

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح روز سه‌شنبه از بررسی موضوع دستگیری این بریتانیایی‌ها و صحت و سقم آن خبر داده بود، خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گزارش داد که نیروهای سپاه پاسداران این افراد را بازداشت کرده‌اند.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز روز سه‌شنبه در واکنش به خبر دستگیری پنج تبعه بریتانیایی در آب‌های جنوب ایران گفت که «در صورت اثبات سوء ‌نیت» ایران افراد، با آنها «برخورد قاطع» خواهد شد.

اين نخستين بار نيست كه ايران اتباع بريتانيایی را در آب‌هاى خليج فارس دستگير کرده بود. نيروى دريایی سپاه پاسداران در اوايل فروردين‌ماه سال ۱۳۸۶ نيز ۱۵ ملوان نیروی دریایی بريتانيا را به اتهام «ورود غيرقانونى» به آب‌هاى كشور دستگير كرد که بعدا تمام آنها با بدرقه و هدایای محمود احمدی‌نژاد آزاد شدند.

روابط بریتانیا و جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به دلایل مختلف بیشتر دستخوش تنش بوده است،‌ از مسئله پرونده هسته‌ای ایران تا اتهام دخالت بریتانیا در ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران که جمهوری اسلامی بارها به بریتانیا نسبت داده است.
XS
SM
MD
LG