لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

علت اخراج ایران از نمایشگاه تجهیزات نظامی چه بود؟


بر اساس مصوبات شورای امنيت ايران حق ندارد که «خارج از سلاح های متعارف»، تسليحاتی بخرد يا بفروشد.
بر اساس مصوبات شورای امنيت ايران حق ندارد که «خارج از سلاح های متعارف»، تسليحاتی بخرد يا بفروشد.

روز سه شنبه هفته گذشته (سوم ارديبهشت ماه)، ايران به سبب به نمايش گذاشتن تجهيزات موشکی، از يازدهمين نمايشگاه توليدات دفاعی در کوالالامپور مالزی اخراج شد.


مسئولان نمايشگاه در دومين روز برگزاری آن تصميم به بستن غرفه ی ايران گرفتند. مقام های مالزيايی می گويند که غرفه ی ايران به دليل به نمايش گذاشتن تجهيزات و جنگ افزارهايی بسته شد که ناقض قطعنامه های تحريمی شورای امنيت سازمان ملل در مورد محدوديت داد و ستد تسليحاتی دولت ايران بود.


بر اساس مصوبات شورای امنيت ايران حق ندارد که «خارج از سلاح های متعارف»، تسليحاتی بخرد يا بفروشد.


وزارت دفاع مالزی اعلام کرد، شرکتهای ايرانی به دليل نمايش «سلاحهای مرگبار و تهاجمی» از نمايشگاه صنايع نظامی آسيا در کولالامپور اخراج شده اند.


دکتر رضا تقی زاده استاد علوم سياسی در دانشگاه گلاسگو در بريتانيا، درپاسخ به پرسش راديو فردا مبنی بر اينکه چرا غرفه ايران در روز دوم تعطيل شد؟ حضور نمايندگان نظامی کشورهای ديگر و نيز عوامل اطلاعاتی آنان را نيز موثر می داند.



  • «ممکن است که در شروع کار بی توجهی مسئولان مالزيايی بوده و يا اينکه نمی خواسته اند عکس العملی در اين زمينه نشان دهند. بعد از ۲۴ ساعت اين نگرانی توسط همان مسئولان امنيتی به اطلاع مسئولان مالزيايی رسيده و از آنها خواسته شده که در اين زمينه اقدام کنند.»
دکتر رضا تقی زاده

وی می گويد: «ممکن است که در شروع کار بی توجهی مسئولان مالزيايی بوده و يا اينکه نمی خواسته اند عکس العملی در اين زمينه نشان دهند. بعد از ۲۴ ساعت اين نگرانی توسط همان مسئولان امنيتی به اطلاع مسئولان مالزيايی رسيده و از آنها خواسته شده که در اين زمينه اقدام کنند.»


از ابتدای انقلاب اسلامی در ايران کشورهای غربی و اروپايی از فروش سلاح به ايران خودداری می کردند و ايران حتی در طول ۸ سال جنگ با عراق قادر به تامين همه سلاح های مورد نياز خود نبوده است.


ايران در واکنش به اين اقدام دولت مالزی که امروز منتشر شد ضمن ابراز تاسف از اين اقدام برگزار کنندگان نمايشگاه دفاعی در مالزی گفته است: «وسائل موجود در نمايشگاه تنها مدل و ماکت بوده که برای نمايش به محل نمايشگاه آورده شده بود.»


در نمايشگاههايی از اين دست معمولاً نه خود سلاح، بلکه ماکت و يا مدلی از آن را به نمايش می گذارند.


با اين وجود، آقای تقی زاده معتقد است که حساسيت در مورد ايران در حدی است که حتی نمايش مدل سلاح ها هم ايجاد نگرانی کرده است.


وی می گويد: «استفاده از ماکت معمولاً برای پنهان کردن برخی قطعات حساس در نمايشگاهها صورت می گيرد. سلاح های موجود در نمايشگاه ها، نه قابليت انفجاری داشته اند و نه ظرفيت پرتابی. ادعای ايران ادعايی درست است ولی ظاهراً مالزی حتی از نمايش دادن ماکت اين سلاح های پرتابی نيز منع شده است.»


در اين نمايشگاه که بيش از ۵۰ کشور در آن حضور داشتند، ايران سلاح هايی مانند موشک و سيستم پرتاب موشک را به نمايش گذاشته بود.


XS
SM
MD
LG