لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

هشدار سازمان نظام پزشکی نسبت به کمبود دارو در ایران


(عکس تزیینی است)
(عکس تزیینی است)
قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران روز سه‌شنبه هشدار داد که با توجه به کاهش یارانه دارو در یک سال گذشته، کشور در نیمه دوم سال جاری با کمبود یارانه و دارو روبه‌رو خواهد شد.

به گفته علیرضا زالی در پنجمین همایش سالانه سرطان ایران، مجموعه یارانه‌های حوزه سلامت با ۵۶ میلیون دلار کاهش از ۳۱۳ میلیون به ۲۵۷ میلیون دلار رسیده است.

آقای زالی پیش‌بینی کرده است که با توجه به این کاهش در یارانه‌های دارو در ایران «در نیمه دوم [سال جاری] با کمبود یارانه و دارو مواجهیم.»

پیش‌بینی کمبود دارو در نیمه دوم سال در حالی است که هفته گذشته نیز رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى در نامه‌اى خطاب به محمود احمدى‌نژاد نسبت به احتمال ورشكستگى شركت‌هاى دارويى در ايران هشدار داده بود.

شهاب‌الدين صدر در نامه‌ خود درباره ورشکستگی شرکت‌های دارویی ایران به آقای احمدى‌نژاد نوشته و از وى خواسته بود که «بحران مالى پيش روى شركت‌هاى توليدى و توزيعى دارو در اثر كمبود نقدينگى» را مورد توجه قرار دهد.

در اين نامه، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس ميزان مطالبات شركت‌هاى دارويى از واحدها و مراكز پزشكى بخش دولتى را حدود سه هزار و ۳۲۲ ميليارد ريال اعلام کرده بود.

در همین زمینه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که دارو از شمول لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است خارج شده است.

نمایندگان مجلس به اتفاق آرا دارو را به این دلیل که «کالای اورژانسی» است و «نباید آن را یک کالای لوکس تصور کرد» از شمول لایحه پیشنهادی دولت محمود احمدی‌نژاد خارج کردند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران همچنین ضمن اشاره به این که «سلامت در سبد خانواده‌های ایرانی در مرتبه سیزدهم قرار دارد» اعلام کرد با وجود این که سرانه سلامت در بودجه سال جاری ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومن تعیین شده، سرانه خروجی تنها هفت هزار تومن بوده است.

علیرضا زالی همچنین «وضعیت بیمه‌ای نامناسب و پوشش ناکافی بیمه» را از دیگر مشکلات کشور در زمینه سلامتی و بهداشت عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG