لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

معاون قوه قضاییه: ۹ نفر دیگر هم به‌زودی اعدام می‌شوند


ابراهیم رئیسی (جلو)، معاون اول قوه قضاییه
ابراهیم رئیسی (جلو)، معاون اول قوه قضاییه
تقریبا یک هفته پس از اعدام دو نفر به اتهام شرکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه، دوشنبه شب اعلام کرد که «۹ نفر دیگر نیز به زودی اعدام خواهند شد». به گفته او، این افراد «با انگیزه براندازی نظام در اغتشاشات حضور یافته‌اند».

دادستانی تهران پیشتر اعلام کرده بود که از میان «متهمان اغتشاشات» تاکنون ۱۱ نفر به اعدام محکوم شده‌اند، اما گفته بود که «احكام ۹ نفر ديگر از محكومان اغتشاشات ماه‌هاي اخير در مرحله تجديدنظرخواهي است».

آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی دو نفر از محاکمه‌شدگان در دادگاه گروهی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات موسوم به دادگاه «کودتای مخملی» در سحرگاه پنج‌شنبه دو هفته پیش اعدام شدند.

در حالی که این دو نفر پیش از انتخابات و حوادث پس از آن بازداشت شده بودند و اصلا نمی‌توانستند در این حوادث نقشی داشته باشند، معاون اول قوه قضاییه در گفته‌های خود که روز سه‌شنبه توسط خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس منتشر شد تاکید کرده است که «دو نفری که اعدام شده و ۹ نفر دیگر که به‌زودی اعدام خواهند شد قطعا در جریان آشوب‌های اخیر دستگیر شدند».

این در حالی است که نسرين ستوده، وكيل آرش رحمانى‌پور، روز دوشنبه گذشته به راديوفردا گفت كه تاريخ دقيق بازداشت موكلش روز ۲۷ فروردين‌ماه ۱۳۸۸ بوده كه دو ماه قبل از انجام انتخابات رياست جمهورى بود.

ابراهیم رئیسی «مسئله کهریزک» را که دست‌کم سه کشته برجای گذاشت «حاشیه‌ای» دانسته و می‌گوید متن اصلی «ظلم بزرگ به نظام اسلامی است».

آقای رئیسی همچنین هشدار داده است که «ما راه برخورد با اغتشاش‌گران را تا انتها ادامه داده و ریشه فتنه را از میان برمی‌داریم».

«پرونده فرزندان هاشمی به دادسرای تهران ارجاع شده»

معاون اول قوه قضاییه درباره «پرونده فرزندان هاشمی رفسنجانی» نیز خبر داده است که این پرونده به دادسرای تهران ارجاع شده و «در موعد مقرر در جریان قرار خواهد گرفت».

ابراهیم رئیسی اشاره‌ای به نام فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که پرونده دارند، نوع پرونده و نوع اتهامات آنها نکرده است، اما پیشتر دادستان تهران نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، از مهدی هاشمی خواسته بود که به ایران بازگردد تا در برابر اتهامات مطرح شده نسبت به خود دفاع کند.

دادستان تهران در گفت‌وگوی خود اشاره‌ای به این اتهامات نکرده بود، اما پس از آن که اظهاراتش با واکنش مهدی هاشمی روبه‌رو شد اعلام کرد که «عجله‌ای برای بازگشت وی به ایران نداریم و هر زمان به ایران بازگشت، اقدام قضایی متناسب را خواهیم کرد».

معاون قوه قضاییه تاکید کرده است که نهاد مربوطه‌اش «به هیچ عنوان رسیدگی به اتهامات کسانی که منتسب به خواص هستند را کنار نخواهد گذاشت».

محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی خردادماه آشکارا به نام خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره و فرزندان او را به فساد مالی متهم کرد و از آن زمان تاکنون حامیان او نیز بارها این اتهام را پیش کشیده و به‌ویژه بر مهدی هاشمی انگشت گذاشته‌اند که مدت کوتاهی پس از انتخابات از کشور خارج شد.
XS
SM
MD
LG