لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

احمدی‌نژاد به اوباما هشدار داد فرصت همکاری با تهران را از دست ندهد


محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه به باراک اوباما هشدار داد که در صورت رد توافق‌نامه تهران «فرصتی تاریخی» برای همکاری با تهران را از دست خواهد داد. او همچنین به روسیه اخطار کرد که حمایت از تلاش آمریکا برای تحریم ایران برخلاف روابط دوستانه تهران و مسکو است.

گفته رئیس جمهور ایران احتمالا واکنشی به اظهار نظر وزیر امور خارجه ایالات متحده است که روز سه‌شنبه در تازه‌ترین واکنش خود به توافق‌نامه تهران برای مبادله سوخت اتمی جمهوری اسلامی، این طرح را نامناسب و «ترفندی آشکار» برای خلاصی از دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد.

آقای احمدی‌نژاد هفته گذشته در تهران توافق‌نامه‌ای را با سران دو کشور برزیل و ترکیه امضا کرد و به این ترتیب رسما موافقت خود را با طرح مبادله اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران با سوخت اتمی برای رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرد.

اما درست یک روز پس از امضای این توافق‌نامه در تهران، دولت باراک اوباما از موافقت دو کشور چین و روسیه با دور تازه تحریم‌ها با هدف تهران و ارسال پیش‌نویس قطعنامه جدید به اعضای شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

رئیس دولت دهم ایران که برای یک سفر استانی دیگر در کرمان به سر می‌برد روز چهارشنبه ضمن تشویق رئیس جمهور آمریکا به استفاده از «فرصت تاریخی» همکاری با تهران گفت: «افرادی در دنیا هستند که می‌خواهند آقای اوباما را در مقابل ملت ایران بگذارند و او را به جایی برسانند که راه دوستی‌اش با ایران برای همیشه بسته خواهد شد.»

محمود احمدی‌نژاد در گذشته نیز چندین بار به وجود افرادی که دوستی ایران و ‌آمریکا را برنمی‌تابند اشاره کرده، اما تاکنون از آنها نام نبرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در پکن، پایتخت چین، همچنین به خبرنگاران گفت که نامه جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق‌نامه هسته‌ای تهران دارای نقائصی است و نگرانی‌های جامعه جهانی را رفع نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا یکی از نقائص وارد بر طرح مبادله سوخت اتمی برای ایران در خاک ترکیه را این امر دانسته است که تهران هم‌چنان به‌رغم وجود این طرح بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران و در سطحی بالا اصرار می‌ورزد.

«نمی‌دانیم روس‌ها در کنار ما هستند یا به دنبال چیزهای دیگر»

محمود احمدی‌نژاد همچنین در کرمان به انتقادی گرچه محتاطانه‌تر از همتای روسی خود، دیمیتری مدودیف، پرداخت و او را متهم کرد که به فشار آمریکا برای تحریم‌های تازه علیه تهران تن داده است.

روسیه که در کنار چین از بزرگ‌ترین طرف‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و در ایران منافع فراوان دارد هفته گذشته به شکلی غیرمنتظره از پیش‌نویس قطعنامه تازه شورای امنیت دفاع کرد.

رئیس دولت دهم روز چهارشنبه در گفته‌ای که احتمالا غافلگیر شدن او را از این تصمیم روسیه نشان می‌دهد چنین اظهار نظر کرد که «امروز توضیح رفتار مدودیف برای ما مشکل شده است».

محمود احمدی‌نژاد ضمن متهم کردن روسیه به جانب‌داری از «کسانی که ۳۰ سال است در مقابل ملت ایستاده‌اند» افزود: «مردم نمی‌دانند این‌ها دوست ما هستند، با ما هستند یا این که دنبال چیز دیگری هستند.»

روسیه و چین در حالی با دور تازه تحریم‌ها علیه تهران موافقت کرده‌اند که پیشتر از پذیرش آنها سر باز می‌زدند و دائما تاکید می‌کردند که راه دیپلماسی و گفت‌وگو بهترین گزینه برای حل مسئله اتمی ایران است.

جمهوری اسلامی در حال حاضر بار سه قطعنامه تحریمی گذشته را به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم بر دوش دارد، و به همین دلیل اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران غربی می‌گویند تهران به این دلیل با طرح مبادله اورانیوم موافقت کرده که بار دیگر متحمل تحریم نشود.

طبق طرحی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت مدیریت محمد البرادعی در ماه اکتبر سال گذشته به ایران ارائه کرد، قرار بود ایران ذخیره اورانیوم خود را به روسیه تحویل دهد و در نهایت میله‌های سوختی مورد نیاز خود را از فرانسه تحویل بگیرد.

جمهوری اسلامی پس از موافقت اصولی با این طرح از پذیرش آن سر باز زد، اما اکنون در حالی که کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده به تصویب تحریم‌های تازه علیه تهران بسیار نزدیک شده‌اند می‌گوید در صورتی که اورانیوم در ترکیه نگهداری و مبادله شود با این طرح موافق است.
XS
SM
MD
LG