لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

احمدی‌نژاد واشینگتن را به جعل سند متهم کرد


محمود احمدی‌نژاد، عکس متعلق به مصاحبه او با تلویزیون دانمارک
محمود احمدی‌نژاد، عکس متعلق به مصاحبه او با تلویزیون دانمارک
محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای واشینگتن را به جعل سندی متهم کرد که نشان می‌دهد تهران در تلاش است ماشه اتمی، جزئی کلیدی از بمب اتمی، را طراحی کند.

روزنامه تایمز چاپ لندن روز دوشنبه هفته گذشته در گزارشی اختصاصی با تکیه بر مدارکی محرمانه گفت که جمهوری اسلامی «در حال تلاش برای آزمایش یک جزء نهایی و کلیدی از بمب اتمی است». تایمز در گزارش خود از قول کارشناسان مستقل گفته بود که این جزء‌ هیچ کاربردی جز در تسلیحات هسته‌ای ندارد.

به گفته این روزنامه بریتانیایی، مدارک مورد نظر که در اصل به زبان فارسی بوده‌اند حاکی از «برنامه‌ای چهار ساله برای آزمایش جزء نوترونی بمب اتمی هستند که انفجار را میسر می‌سازد».

رئیس جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی ای‌بی‌سی که در زمان سفر آقای احمدی‌نژاد به کپنهاگ، پایتخت دانمارک، انجام شده مدارک مورد اشاره روزنامه تایمز را «مشتی کاغذ جعلی» خواند که «مدام توسط دولت آمریکا جعل و منتشر می‌شوند».

یک روز پس از انتشار گزارش اختصاصی روزنامه تایمز، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این خبر با اشاره به «جنگ تبلیغاتی و روانی» علیه جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: «اين ادعا يک برخورد رسانه‌ای با اهداف سياسی و جنگ تبليغاتی و روانی است و پايه و اساسی در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ندارد.»

در همان روز، سه‌شنبه، ايالات متحده آمريكا اعلام كرد درباره گزارش تایمز پيرامون اين كه ايران در حال كار روى «ماشه» براى بمب اتمى است تحقيق مى‌كند و گفت كه چنين خبرى نگرانى‌ها درباره اهداف اتمى ايران را افزایش می‌دهد.

«ایران خود سوخت رآکتور تهران را تولید می‌کند»

در همین زمینه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «به شکل معمول» ادامه می‌یابد.

آقای متکی در نشستی خبری در پایان سفر کوتاه خود به لبنان اعلام کرد که «ایران خود سوخت لازم برای رآکتور تهران را تولید خواهد کرد».

در واکنش به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای سوال‌برانگیز ایران، شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایی علیه تهران تصویب کرده است که هزینه‌ مبادلات تجاری با ایران را به‌شدت افزایش داده است.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه شورای حکام این سازمان تهدید کرد که قصد دارد ۱۰ سایت غنی‌سازی دیگر نیز در ایران بسازد، در حالی که خبرگزاری‌های خارجی از قول کارشناسان مستقل می‌گویند بعید است تهران توانایی و ظرفیت ساخت این تعداد تأسیسات را داشته باشد.
XS
SM
MD
LG