لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

ابراز تردید نخست‌وزیر ایتالیا در مورد اثربخشی تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی


سیلویو برلوسکونی (چپ) معتقد است که روسیه در کنار چین می‌تواند «رویکرد معتدل» مورد نظر او در مورد ایران را اجرا کند
سیلویو برلوسکونی (چپ) معتقد است که روسیه در کنار چین می‌تواند «رویکرد معتدل» مورد نظر او در مورد ایران را اجرا کند
سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، در گفت‌وگو با نشریه‌ای آلمانی‌زبان ضمن ابراز تردید در مورد اثربخشی تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران چنین اظهار نظر کرد که «رویکردی معتدل» احتمالاً مفیدتر خواهد بود.

این اظهار نظر آقای برلوسکونی یک روز پس از آن منتشر شده است که دولت آمریکا با تأیید گزارش روزنامه واشینگتن ‌پست از تلاش مخفیانه ایران برای تأسیس بانک‌ در کشورهای اسلامی این اقدام مقامات جمهوری اسلامی را نشانه تأثیرگذار بودن تحریم‌ها دانست.

اشاره مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به یک گزارش این روزنامه آمریکایی بود که در روز چهارشنبه خبر داد جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی تلاش می‌کند مخفیانه بانک‌هایی در کشورهای اسلامی تأسیس کند.

بر اساس این گزارش، این بانک‌ها در کشورهایی مانند عراق و مالزی و با استفاده از اسامی ساختگی تأسیس می‌شوند و جزئیات مربوط به مالکیت آنها افشا نمی‌شود.

ایران تاکنون به دلیل اصرار بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود هدف چند دور تحریم اقتصادی و سیاسی از سوی شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

ایالات متحده و متحدانش، به‌ویژه اسرائیل، بر این عقیده‌اند که پافشاری جمهوری اسلامی بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند نشانه تمایل تهران به تولید تسلیحات اتمی باشد، اما مقامات در تهران بارها این اتهام را رد کرده و هدف خود را صرفا صلح‌آمیز توصیف کرده‌اند.

اکنون سیلویو برلوسکونی در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی‌زبان «فرانکفورتر آلگماینه» که روز جمعه منتشر شد چنین ابراز عقیده کرده است که به‌رغم مشارکت ایتالیا در تحریم‌ها علیه ایران «ترسم از این است که تحریم‌ها موفقیت‌آمیز از آب درنیاید».

به گفته آقای برلوسکونی، اعمال تحریم از سوی شورای امنیت معمولاً باعث تقویت حکومت‌ها در کشورهایی چون کوبا شده و به همین دلیل «رویکردی معتدل و محتاطانه می‌تواند مفیدتر باشد».

کوبا تحت رهبری فیدل کاسترو بیش از ۵۰ سال است که مشمول تحریم‌های ایالات متحده به طور یک‌جانبه بوده است.

نخست وزیر ایتالیا در مصاحبه خود با نشریه آلمانی با اشاره به این که دو کشور روسیه و چین می‌توانند سردمدار رویکرد مورد نظر او باشند همچنین گفته است که از همتای چینی خود خواسته است «از نفوذ خود در این زمینه بهره بگیرد».

احتمالاً آقای برلوسکونی به این دلیل بر دو کشور روسیه و چین انگشت گذاشته است که به دلیل روابط اقتصادی گسترده خود با جمهوری اسلامی و منافع فراوانی که در خاک ایران دارند همواره در مورد اعمال تحریم‌ها با تردید رفتار کرده و سعی کرده‌اند تهران را از راه دیپلماسی به مدارا با جامعه بین‌الملل وادار کنند.

ایتالیا نیز خود با جمهوری اسلامی روابط اقتصادی گسترده و پرمنفعتی دارد و حجم معاملات تجاری بين دو کشور در حدود شش ميليارد دلار تخمین زده می‌شود.
XS
SM
MD
LG