لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

کلینتون: امیدواریم تحریم‌ها ایران را به سمت اقداماتی سازنده‌تر سوق دهد


هیلاری کلینتون؛ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا
هیلاری کلینتون؛ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از تحریم‌های استرالیا و اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال کرده و ابراز امیدواری کرد که این تحریم‌ها ایران را به سمت به کارگیری «اقداماتی سازنده‌تر» سوق دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون در بیانیه خود از این تمهیدات به عنوان بخشی از تلاش‌های شدید جامعه بین‌المللی در جهت جلوگیری از سرپیچی ایران از تعهدات خود یاد کرد و افزود: «این تحریم‌ها حاوی پیامی روشن برای رهبران ایران هستند؛ به مسئولیت‌های بین‌المللی خود پایبند باشید یا در غیر‌ این صورت با انزوای بین‌المللی و نتایج این انزوا روبه‌رو خواهید شد.»

هیلاری کلینتون همچنین تصریح کرد که واشینگتن و هم‌پیمانانش کماکان برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران بر به کار گیری راه حل دیپلماتیک تأکید دارند.

وی افزود: «ما امیدواریم که قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تحریم‌های جدید محاسبات استراتژیک رهبران ایران را تحت تاثیر قرار داده و آنان را به سمت به کارگیری اقداماتی سازنده‌تر سوق دهد.»

قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل که خواستار اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است و از سوی هیلاری کلینتون به عنوان «مهم‌ترین تحریم‌هایی که ایران تاکنون با آن مواجه بوده» ارزیابی شده است، از جمله شرکت‌هایی را در رابطه با فعالیت موشکی و هسته‌ای ایران هدف قرار داده است.

تحریم‌های جدید اروپا که روز پنج‌شنبه، بیست‌ و هفتم خردادماه، مورد توافق سران اتحادیه اروپا قرار گرفت، با فراتر رفتن از قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شامل اقداماتی مبنی بر منع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی ایران و همچنین منع کمک‌رسانی فنی و انتقال فناوری به این بخش است.

این تحریم‌ها همچنین بخش بانکداری،‌ بیمه و ترابری ایران را نیز مورد هدف قرار داده است.

ممنوعیت اخذ روادید و همچنین مسدود کردن اموال برخی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در برنامه این تحریم‌ها قرار دارد.

تحریم‌های یک‌جانبه استرالیا نیز بانک ملت،‌ شرکت خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، و رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران، را شامل می‌شود.

پیش از این احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، که نام وی در فهرست تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی دیده می‌شود، قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران را بی‌اثر توصیف کرده و افزوده بود که این قطعنامه شکسته شدن «ابهت پوشالی» دولت‌های غربی را در پی دارد.

حسین سلامی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران ایران، نیز در واکنش به تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود که سپاه نگران تشدید تحریم‌ها نیست.
XS
SM
MD
LG