لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

آمریکا: راهی جز تحریم بیشتر ایران نمانده؛ اتحادیه اروپا: آماده تحریم هستیم


نشست ماه مارس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
نشست ماه مارس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
در حالی که کمتر از یک ماه به بررسی پرونده ایران در شورای امنیت باقی مانده است، آمریکا و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه یک‌صدا اعلام کردند که در نگرانی سازمان ملل از تلاش پنهانی ایران برای تولید تسلیحات اتمی شریکند و راهی جز تحریم بیشتر ایران نمانده است.

به نظر می‌رسد این موضع آمریکا و اتحادیه اروپا بیانگر تغییر لحن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت ریاست مدیرکل جدید این سازمان، یوکیا آمانو، باشد.

آقای آمانو در تازه‌ترین گزارش آژانس این احتمال را مطرح کرد که جمهوری اسلامی ممکن است در حال تلاش برای ساخت کلاهک اتمی باشد. تهران در مقابل مدیرکل آژانس انرژی اتیم را به جانب‌داری از کشورهای غربی متهم کرد.

اتحادیه اروپا در عین حال روز چهارشنبه اعلام کرد که برای حمایت از دور جدید تحریم‌ها علیه تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران آماده است.

این در حالی است که سفير گابن در سازمان ملل که کشورش در ماه مارس رياست شورای امنيت این سازمان را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که شورای امنیت احتمالاً در ماه جاری پيش‌نويس کشورهای غربی برای چهارمين دور تحريم علیه ايران را بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز اما به نقل از برخی از دیپلمات‌های غربی می‌گوید این پیش‌نویس تنها اقدامی نمادین در راه تشدید تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود و نه بیشتر.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای که در جلسه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد گفت: «ناکامی مداوم ایران در برآوردن الزامات بین‌المللی نیازمند پاسخی آشکار [از سوی جامعه بین‌الملل] و اقدامات مناسب است.»

جمهوری اسلامی همواره با رد این اتهام که در پی تولید تسلیحات اتمی است از توقف غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود سر باز زده و به همین دلیل توسط شورای امنیت سازمان ملل مشمول سه دور تحریم شده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را «شدیداللحن» خوانده همچنین آمده است که «در صورتی که عدم همکاری ایران با جامعه بین‌الملل در مورد برنامه هسته‌ای این کشور ادامه پیدا کند، اتحادیه اروپا بی‌گمان از اقدامات شورای امنیت حمایت خواهد کرد».

در عین حال این اتحادیه اعلام کرده است که هم‌چنان برای مشارکت و همکاری با ایران برای رسیدن به راه حلی مورد توافق طرفین آماده است، البته به شرط آن که «ایران در راه این هدف گام‌های عینی بردارد».

گلین دیویس، نماینده ایالات متحده در آژانس انرژی اتمی، هم در عین تاکید بر موجه بودن نگرانی آژانس از تلاش‌های پنهانی ایران ابراز امیدواری کرد که «ایران راه کنونی خود را تغییر دهد و به راه مذاکره قدم بگذارد».

به گفته آقای دیویس، در غیر این صورت «چاره‌ای جز تحریم بیشتر و عمیق‌تر ایران باقی نمی‌ماند».

بیانیه اتحادیه اروپا در حالی توسط نماینده کشور اسپانیا در جلسه ۳۵ کشور عضو آژانس انرژی اتمی قرائت شده است که کانادا نیز در همین روز رسماً اعلام کرد که از نفوذ خود به عنوان رئیس گروه هشت کشور صنعتی بزرگ دنیا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران استفاده خواهد کرد.

وزارت خارجه کانادا اعلام کرد که «تحریم‌های بیشتر از سوی شورای امنیت سازمان ملل الزامی است».

در حالی که روسیه و چین، دو طرف تجاری اصلی جمهوری اسلامی، چندان به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران روی خوش نشان نمی‌دهند، کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده به دنبال تحریم بیشتر بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.
XS
SM
MD
LG