لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

رویترز: موافقت دیرهنگام ایران با نظارت بیشتر آژانس انرژی اتمی


مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
خبرگزاری رویترز روز جمعه خبر داد که جمهوری اسلامی با نظارت بیشتر و بهتر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روند غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران موافقت کرده است. رویترز در عین حال از قول دیپلمات‌ها این موافقت را «حرکتی دیرهنگام» می‌خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های غربی با وجود استقبال از این تصمیم تهران آن را «گامی معمول» می‌دانند که جمهوری اسلامی پیشتر از زیر بار آن شانه خالی کرده است.

رویترز به نقل از این دیپلمات‌ها می‌گوید تهران باید پیش از آن که دو ماه پیش، در ماه فوریه، دست به غنی‌سازی بیشتر اورانیوم در سطح بالا بزند با حضور بیشتر بازرسان آژانس انرژی اتمی موافقت می‌کرد.

محمود احمدی‌نژاد دو ماه پیش با اشاره به این که قدرت‌های غربی در عمل به وعده‌های خود مبنی بر تامین سوخت رآکتور تهران ناکام مانده‌اند دستور غنی‌سازی بیشتر اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران را صادر کرد.

قدرت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده در واکنش به این اقدام دولت جمهوری اسلامی حرکت به سوی غنی‌سازی بیشتر را «تحریک‌آمیز» خواندند و آن را مستوجب مجازات با تحریم‌های بیشتر دانستند.

آمریکا و متحدانش بارها چنین اظهار نظر کرده‌اند که سران جمهوری اسلامی به دنبال ساخت و تولید تسلیحات اتمی هستند، اتهامی که ایران همواره رد کرده و‌آن را مخالف اصول عقیدتی و مذهبی خود توصیف کرده است.

سرپیچی ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشور آمریکا و متحدانش را واداشته است که در تلاش برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌های عمدتا اقتصادی علیه تهران برآیند.

دیپلمات‌های غربی در شهر وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تهران در اوایل ماه جاری «از نظر اصولی» موافقت کرده است که «نظارت و اقدامات محدودکننده [در مرکز غنی‌سازی ایران] تقویت شود».

رویترز از قول یک دیپلمات غربی که به نامش اشاره‌ای نشده می‌گوید: «با اقدامات نظارتی بیشتر موافقت شده است. اما باید ببینیم آیا واقعا این اقدامات اجرا خواهد شد یا خیر.»

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه فوریه حاکی از آن بود که ایران در یک آبشار در مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز «مقدار اندکی» اورانیوم غنی‌شده تولید کرده است.
XS
SM
MD
LG