لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

وزیر اسرائیلی: اسرائیل قدرت حمله به ایران را دارد


موشه یعلون (راست)، وزیر امور راهبردی اسرائیل
موشه یعلون (راست)، وزیر امور راهبردی اسرائیل
موشه بوگی یعلون، وزیر امور راهبردی اسرائیل، گفت که «مقابله نظامی اسرائیل با ایران به دلیل عملیات حزب‌الله و حماس که بازوهای ایران در منطقه‌اند پیشاپیش آغاز شده و اسرائیل قادر به حمله به ایران نیز هست».

مقامات اسرائیلی تاکنون از به کار بردن واژه «جنگ» در مقابل با ایران خودداری کرده بودند.

آقای یعلون که معاون نخست وزیر اسرائیل نیز هست روز دوشنبه در سخنرانی خود در یک مرکز پژوهش هوا – فضا در اسرائیل افزود که «اسرائیل تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز برای حمله به ایران را در اختیار دارد».

موشه یعلون که پیشتر رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز بوده، این ادعا را هم بیان کرده است که «قدرت برتر اسرائیل در حدی است که می‌تواند رهبران دشمن را مورد ضربه قرار دهد و ابتدا سیستم‌های دفاع هوایی دشمن را منهدم نماید».

اسرائیل برنامه و فعالیت‌های اتمی ایران را خطری برای خود و جهان معرفی می‌کند، اما جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر هدف تولید برق و سایر اهداف مسالمت‌جویانه از به اسرائیل و کشورهای دیگر که بخواهند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کنند بارها هشدار داده است که با واکنش سهمگین و غیرقابل پیش‌بینی تهران روبه‌رو خواهند شد.

در همین حال، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، که در سفر رسمی به روسیه به سر می‌برد روز دوشنبه در یک سخنرانی در مسکو، پایتخت این کشور، گفته است که «اسرائیل از آمریکا نخواسته است که به خاطر اسرائیل بجنگد و سربازان آمریکایی به خاطر اسرائیل به خطر نیفتاده‌اند، زیرا اسرائیل تنها به خود متکی است».

آقای پرز در سخنرانی‌اش در مسکو به این نیز اشاره کرد که «ترور اتمی فاجعه‌ای جهانی است و سران ایران که اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کنند، باید با واکنش جهانی روبه‌رو شوند».

به گفته رئیس جمهور اسرائیل، «بی‌اعتنایی به تهدیدهایی که ایران برای محو کردن اسرائیل از نقشه جغرافیا مطرح کرده، خطای غیرقابل بخشایشی از سوی جامعه جهانی است».

در همین حال، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز گفته است که «آمریکا اکنون خطرات ناشی از احتمال رسیدن ایران به جنگ‌افزار اتمی را بهتر درک می‌کند و تاکید دارد که همه گزینه‌ها در برابر ایران روی میز است».

آقای باراک روز دوشنبه با حضور در نشست کمیسیون امور خارجی و امنیت پارلمان اسرائیل ارزیابی کرد که دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اواسط ماه ژوئن تصویب شود.

او همچنین بعید ندانسته است که «تحریم‌های موثرتری نیز از سوی کشورهای اروپایی علیه ایران در راه باشد».

آقای باراک به این احتمال نیز که توان هسته‌ای اسرائیل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بحث گذاشته شود اشاره کرده، اما اظهار نظر کرده است که می‌توان سیاست ابهام عمدی در توان اتمی اسرائیل را ادامه داد و «خطری متوجه آن نیست».

از سوی دیگر، اهود باراک گفته است که اگر خطری متوجه اسرائیل باشد، این است که اگر به صلح نرسد، موقعیت بین‌المللی‌اش در درازمدت خدشه‌دار شود و این کشور منزوی گردد.

در همین حال روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه به نقل از «مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» که نامی از آنها نبرده، نوشته است که آژانس قصد بحث درباره توان هسته‌ای اسرائیل را ندارد.

در برخی گمانه‌زنی‌های جهانی آمده است که اسرائیل تا سیصد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.
XS
SM
MD
LG