لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

لاریجانی: در صورت بازرسی، به خدمت کشتی‌های آمریکا در خلیج فارس می‌رسیم


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه آمریکا و «برخی کشورهای ماجراجو» را تهدید کرد که در صورت بازرسی محموله‌های هواپیماها و کشتی‌های ایرانی، جمهوری اسلامی نیز در خلیج فارس و دریای عمان «به خدمت کشتی‌های آنان خواهد رسید».

مطابق تحریم‌های تازه‌ای که هفته گذشته علیه تهران در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، کشورها مجازند کشتی‌هایی را که به نظر می‌رسد حامل اقلام ممنوعه برای جمهوری اسلامی باشند در آب‌های خود بازرسی کنند.

به نظر می‌رسد منظور علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از «برخی کشورهای ماجراجو» کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد که روز دوشنبه گذشته در مورد وضع تحریم‌های مضاعف علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت به توافق رسیدند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا در صورت اجرا به‌ویژه بخش نفت و گاز و پالایشگاه‌های ایران را هدف قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای لاریجانی به این کشورها هشدار داد که «در صورتی که وسوسه بازرسی محمولات هواپیما و کشتی ایرانی را در سر داشته باشند،... در خلیج فارس و دریای عمان به خدمت کشتی‌های آنان رسیده خواهد شد».

خبرگزاری ایسنا می‌گوید رئیس مجلس شورای اسلامی این «مقابله به مثل» را بخشی از «دفاع از حقوق ملی ایران» دانسته است.

دولت استرالیا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای وادار ساختن تهران به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود تحریم‌هایی را به طور یک‌جانبه بر یک بانک و یک عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد.

در مقابل مجلس شورای اسلامی ایران همچنین روز چهارشنبه با رای به یک فوریت طرح «صیانت از دستاوردهای هسته‌ای ایران» از دولت محمود احمدی‌نژاد خواست که «پایه غنی‌سازی را در سطح ۲۰ درصد قرار دهد و به هیچ وجه از آن تنزل نکند».

در صورت تصويب نهايی اين طرح، دولت جمهوری اسلامی «موظف خواهد بود غنی‌سازی ۲۰ درصد و تهيه صفحه‌های سوخت را در دستور كار خود قرار دهد».

علی لاریجانی، رئیس این مجلس و نماینده شهر قم، پس از اعلام این خبر به کشورهای «بی‌تعهد و زورگو» هشدار داد که «به میزان فشار بی‌منطق آنان درجه غنی‌سازی متناسب با نیازها افزایش می‌یابد».

در حالی که چین، بزرگ‌ترین حامی و شریک تجاری جمهوری اسلامی، نیز خواستار اجرای تمام موارد تحریمی علیه تهران شده و از دولت آقای احمدی‌نژاد خواسته است که به درخواست‌های بين‌المللی درباره برنامه اتمی‌اش پاسخ دهد، این هشدار آقای لاریجانی پاسخی است کاملا مخالف آن چه جامعه جهانی انتظار دارد.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش همواره جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که سودای ساخت تسلیحات اتمی را در سر دارد، اما تهران بارها این اتهام را رد کرده و آن را مخالف اصول اعتقادی خود دانسته است.

تهران با این وجود همواره بر غنی‌سازی اورانیوم به درصد بالاتر که می‌تواند در تولید تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار گیرد پافشاری کرده و به همین دلیل تاکنون مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت شده است.

بر اساس دور چهارم این تحریم‌ها که هفته گذشته در شورای امنیت به تصویب رسید، یک دانشمند هسته‌ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه‌های اتمی و موشکی ايران متهم شده‌اند، ۱۵ موسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زيرمجموعه خطوط کشتی‌‌رانی ايران در فهرست تحريم‌ها قرار دارند.
XS
SM
MD
LG