لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

دولت نهم برای گفت‌وگو با غرب بسته پیشنهادی جدید تهیه می‌کند


منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در واکنش به بیانیه گروه هشت در مورد پرونده ایران از تدوین «یک بسته پیشنهادی» جدید شامل مسائل «سیاسی، امنیتی و بین‌المللی» از سوی ایران خبر داد.

به گفته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، منوچهر متکی در نشست خبری خود به همراه وزیر امور خارجه عمان با اشاره به این که «مواضع ما روشن است» اعلام کرد که این بسته جدید «مبنای گفت‌وگوی ما درباره مسائلی است که منطقه و جهان با آنها روبروست.»

نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه در چارچوب اجلاس هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که در شهر لاکوییلای ایتالیا برگزار شد از سوی این قدرت‌ها به ایران تا ماه سپتامبر، اوایل پاییز، مهلت داد تا یا مذاکره درباره اهداف هسته‌ای خود را بپذیرد یا با تحریم‌های سخت‌تری مواجه شود.

وزیر خارجه دولت نهم در واکنش به این ضرب‌الاجل گفت که «از نشست گروه هشت پیام جدیدی دریافت نکردیم».

رئیس جمهوری ایالات متحده نیز روز جمعه در پایان اجلاس گروه هشت اعلام کرد که جامعه بین‌الملل «قرار نیست تا ابد صبر کند» تا شاید ایران ثابت کند که به تسلیحات اتمی علاقه‌ای ندارد.

باراک اوباما همچنین در مورد مهلتی که گروه هشت به جمهوری اسلامی داده است گفت که کشورهای غربی واکنش ایران را در اجلاس گروه بیست که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود بررسی خواهند کرد.

آقای اوباما هفته گذشته نیز در پاسخ به اين پرسش خبرنگار آسوشيتدپرس درباره دستيابی ايران به سلاح اتمی در يک سال آينده گفت که نه تنها وی ايده دستيابی ايران به سلاح اتمی را نمی‌پذيرد، که جامعه جهانی نيز آن را نخواهد پذيرفت.

باراک اوباما این زمان‌بندی را چنین توضیح داد که «جامعه بین‌الملل به ایران می‌گوید دری هست که می‌توانید از آن رد شوید و تنش‌ها را کاهش دهید و به جامعه جهانی بپیوندید.»

در همین زمینه روز پنج‌شنبه کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد که جامعه بین‌الملل در مورد موضع خود در قبال جمهوری اسلامی یکپارچه و متحد است و «اگر می‌‌خواهیم به ایران نشان دهیم که نباید پای خود را از حدی فراتر بگذارد» وضع تحریم‌های بیشتر را بررسی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG