لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

موسوی: آنها آشکار و مکرر در مقابل آمریکا کرنش می‌کنند


میرحسین موسوی، یکی از رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ایران
میرحسین موسوی، یکی از رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ایران
میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز ایران، در انتقادی شدیداللحن از نتیجه مذاکرات تهران با قدرت‌های جهانی مقامات دولت جمهوری اسلامی را به «کرنش آشکار و مکرر» در برابر آمریکا متهم کرد.

به گزارش وب‌سایت وابسته به آقای موسوی، کلمه، میرحسین موسوی ضمن آن که مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو را «مورد حیرت» خواند گفت: «قول و قرارهای... ژنو اگر اجرا شود بر باد دادن همه زحمات هزاران دانشمند در کشور است و اگر اجرا نشود زمینه را برای تحریم گسترده ایران ایجاد خواهد کرد.»

در نتیجه مذاکرات ژنو در سوئیس و به دنبال آن وین اتریش، جمهوری اسلامی پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای را پذیرفت که بر اساس آن ایران متعهد می‌شود حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج از کشور، به روسیه، بفرستد.

در حالی که دولت محمود احمدی‌نژاد قرار است روز پنج‌شنبه در مورد تایید یا عدم تایید این پیش‌نویس پاسخ دهد، آمریکا و متحدانش بارها به ایران گوشزد کرده‌اند که در صورت بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات حلقه تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را بر ایران تنگ‌تر خواهند کرد، تحریم‌هایی که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران بیشترین فشار را بر مردم ایران وارد خواهد کرد، نه بر مقامات این کشور.

از جمله برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه با اشاره به این که مقامات دولت ایران «از تحریم‌ها لطمه‌ای نخواهند دید» گفت: «فقط مردم کوچه و بازار و زن‌ها و جوان‌ها از تحریم‌ها واقعا رنج خواهند برد.»

نخست وزیر سابق ایران خود نیز پیشتر در بیانیه‌ای با تحریم علیه ایران مخالفت کرده و آن را «نه تحریم یک دولت، بلکه تحمیل رنج‌های بسیار بر مردم» دانسته بود.

رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در دیدار سه‌شنبه شب خود با مهدی کروبی «مشکلات جاری» و از جمله «قول و قرارهای ژنو» را «نتیجه ماجراجویی و عبور از اصول و منافع ملی در سیاست خارجی» ایران دانسته است.

میرحسین موسوی افزود: «جالب آنجاست که به فرزندان انقلابی کشور تهمت ارتباط با غرب و شرق می‌زنند و خود آشکار و مکرر در مقابل آمریکا کرنش می‌کنند.»

رئیس دولت دهم در حالی نمایندگان خود را به پای میز مذاکره با کشورهای عضو گروه ۵+۱ و در راس آنها آمریکا فرستاده است که خود در چهار ماه گذشته بارها مسئله هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خوانده و گفته است که درباره حقوق هسته‌ای ایران مذاکره نمی‌کند.

آقای موسوی که به همراه مهدی کروبی هنوز مشروعیت دولت محمود احمدی‌نژاد را نپذیرفته است همچنین گفت: «آقایان فقط به امروز فکر می‌کنند و آینده رفتارهای امروزشان برای‌شان اهمیتی ندارد. وگرنه تن دادن به چنین ریسک‌هایی در سیاست داخلی و خارجی با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.»
XS
SM
MD
LG