لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

مولن: بعید است تهران از تلاش برای رسیدن به سلاح اتمی دست بردارد


دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ضمن اشاره به این که «هیچ دلیلی برای اعتماد به جمهوری اسلامی» وجود ندارد گفت که بعید است ایران حتی با وجود افزایش تحریم‌ها از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهسته‌ای دست بردارد.

آقای مالن تنها یک روز پس از مذاکرات خود با وزیر دفاع اسرائیل و ژنرال‌های این کشور به این نکته نیز اشاره کرد که با این وجود حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران عواقبی به‌شدت خطرناک دارد و اسرائیل نیز به این خطرات واقف است.

به گفته این مقام عالی‌رتبه آمریکایی، حمله نظامی به ایران «موجب بی‌ثباتی فراوان» منطقه خاورمیانه خواهد بود.

دریاسالار مولن روز یک‌شنبه گذشته در تل‌آویو با اهود باراک، وزیر دفاع، ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، و فرماندهان سه نیروی این ارتش و نیز ژنرال عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، گفت‌وگو کرد.

آقای مولن بلافاصله پس از بازگشت به آمریکا گفت: «باور دارم که اسرائیل می‌داند که حمله به ایران موجب بی‌ثباتی کاملاً جدی در منطقه می‌شود.»

برخی ناظران در اسرائیل این احتمال را مطرح کرده‌اند که سخنان علنی دریاسالار مولن در این زمینه بیانگر نگرانی او از اظهارات ژنرال‌های اسرائیلی است، و برای مهار حمله احتمالی اسرائیل ناچار به علنی کردن دوباره دیدگاه‌های خود در این زمینه شده است.

دریاسالار مایک مولن روز دوشنبه در سخنرانی خود در مؤسسه امنیتی اسپن در ایالت کلرادو در پاسخ به این پرسش که «آیا اسرائیل به آمریکا فرصت کافی می‌دهد تا تحریم‌های جدید مؤثر افتد و ایران را به مذاکره و همکاری بکشاند؟» تنها پاسخ داد که «اسرائیل و آمریکا با یکدیگر هماهنگ هستند».

آقای مولن روز یک‌شنبه در پی دیدار با وزیر دفاع اسرائیل و ژنرال‌های برجسته این کشور در سخنانی در شهر تل‌آویو گفته بود: «من همیشه سعی می‌کنم که خطرات و چالش‌هایی را که اسرائیل در برابر خود می‌بیند، از زاویه‌دید اسرائیلی‌ها نگاه کنم.»

دریاسالار مولن در تل‌آویو همچنین افزود که «هرچند سخن از منافع اسرائیل است، این منافع برای آمریکا در قبال خاورمیانه نیز کاملاً مهم است».

در همین حال، دریاسالار مولن در سخنرانی دوشنبه خود در کلرادوی آمریکا ارزیابی کرد که «حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود، تلاش تهران برای دستیابی به جنگ‌افزار اتمی قطع نخواهد شد».

به گفته دریاسالار مولن، «هیچ دلیلی برای اطمینان به این ادعای حکومت ایران که تنها اهدافی صلح‌آمیز در سر دارد، به‌ویژه پس از کشف تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در قم (سایت فردو)، وجود ندارد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در اوایل مهرماه سال گذشته به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرد گزارش داد که ایران به تازگی وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود در نزدیکی قم را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

در همان زمان روزنامه بریتانیایی گاردین به گمانه‌زنی «تحلیل‌گرانی» اشاره کرد که می‌گفتند ایران «به این دلیل پرده از دومین تأسیسات خود برداشته است که می‌داند آمریکا فعالیت‌های آن را زیر نظر داشته است».

به گفته رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «نظر به پیشینه ایران، اطمینانی نیست که ایران معیارهای بین‌المللی را (پس از برقراری تحریم‌های جدید) رعایت کند».

در همین حال، دریاسالار مولن گفت: «یکی از مشکلات ما اطلاعات اندک از برنامه هسته‌ای ایران است.»

اسرائیل از سال‌ها پیش برنامه اتمی ایران را خطری جدی برای خود دانسته است، اما در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در ایران که با تشدید شعارهای «نابودی اسرائیل» همراه شد، این احساس خطر در اسرائیل عمیق‌تر شده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است صرفاً برای تولید برق و داروها و کمک به بیماران برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد.

در همین حال گسترش جدی فعالیت‌های اتمی ایران و به‌ویژه پافشاری تهران بر غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد موجب تردیدهای بیشتری در اسرائیل و غرب نسبت به مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران شده است.

پس از تصویب چهارمین دور از تحریم‌ها علیه تهران توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل، نخست وزیر اسرائیل با اعلام خرسندی از قطعنامه شورای امنیت چنین اظهار نظر کرد که همچنان معتقد به لزوم «فلج کردن کامل بخش انرژی در ایران» است.

بنیامین نتانیاهو از کشورهای جهان خواسته است که از معامله نفت و گاز با ایران خودداری کنند و به ایران بنزین نفروشند، درخواستی که از سوی استرالیا، کانادا، آمریکا و برخی از شرکت‌های بین‌المللی پاسخ مثبت گرفته است.
XS
SM
MD
LG