لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

ابراز آمادگی روسیه برای ادامه مذاکرات مبادله سوخت اتمی


آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
آندری نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه از آمادگی خود برای مذاکرات در سطح کارشناسی درباره مبادله سوخت اتمی برای جمهوری اسلامی خبر داد و از مشارکت نمایندگان دو کشور برزیل و ترکیه در این مذاکرات استقبال کرد.

ابراز آمادگی روسیه برای ادامه مذاکرات در زمینه مبادله سوخت اتمی یک روز پس از آن اعلام شد که نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پاسخ ایران را به درخواست گروه وین برای ادامه گفت‌و‌گو در این زمینه به یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس، تحویل داد.

اعلام آمادگی ایران برای «شرکت بدون قید و شرط» در گفت‌وگوهای هسته‌ای در حالی بود که پیشتر محمود احمدی‌نژاد شرایطی را برای ادامه هرگونه مذاکره هسته‌ای با کشورهای غربی اعلام کرده بود.

در همین حال آقای احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه بار دیگر در گفت‌وگویی تلویزیونی تاکید کرد که ایران برای ادامه مذاکرات با کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای خود «شرایط خاص» دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفته‌های روز سه‌شنبه خود مذاکرات کارشناسی مورد نظر دولت متبوعش را آغازگر «بحثی عملی در زمینه وجوه فنی مبادله سوخت اتمی» دانست.

اشاره وزارت خارجه روسیه به توافق‌نامه تهران است که رهبران ایران، ترکیه و برزیل در ۲۷ اردیبهشت‌ماه گذشته به امضا رساندند. بر اساس این توافق‌نامه قرار بود ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخایر اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به ترکیه ارسال کرده و در ازای آن سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند.

در این میان تاکید مسکو بر حضور دو کشور برزیل و ترکیه در ادامه مذاکرات مبادله سوخت اتمی در حالی است که نخست وزیر بریتانیا نیز در جریان سفر خود به ترکیه از همتای ترک خود خواسته است از روابط نزدیک خود با ایران برای بازداشتن این کشور از تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای استفاده کند.

ایران «شفافیت کامل داشته باشد»

در همین زمینه وزیر خارجه آلمان نیز روز سه‌شنبه ضمن استقبال از پیشنهاد ادامه مذاکرات از سوی ایران خواستار آن شد که جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای خود «شفافیت کامل» داشته باشد.

گیدو وستر-وله،‌ وزیر خارجه آلمان، در واکنش به پیشنهاد دولت محمود احمدی‌نژاد برای مذاکره چنین اظهار نظر کرد که رویکرد تازه ایران بیانگر کارایی «موضع واحد اتحادیه اروپا» است.

به گفته آقای وستر-وله، این پیشنهاد نشان می‌دهد که «موضع واحد اتحادیه اروپا موثر است و ما... خط مشی درستی را دنبال می‌کنیم».

اتحادیه اروپا روز دوشنبه رسماً تحریم‌های مضاعف خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد، تحریم‌هایی که کاترین اشتون آنها را جامع و فراگیر توصیف کرده، اما ایران می‌گوید تاثیری نخواهند داشت.

بر اساس آن چه در روزهای پایانی خردادماه مورد توافق رهبران اروپا قرار گرفت، تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا بخش بازرگانی و از جمله کالاهایی را هدف قرار می‌دهد که کاربرد دوگانه دارند، بخش بانک‌داری، ‌بیمه و ترابری ایران نیز از دیگر حوزه‌هایی است که اتحادیه اروپا آنها را تحریم خواهد کرد.

در مقابل وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه ضمن این که تحریم‌های مضاعف آمریکا و اروپا را نشانه «تحقیر» سازمان ملل دانست، چنین اظهار نظر کرد که تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی تنها تلاش‌های جهانی برای حل مسئله پرونده اتمی ایران را بی‌اثر خواهد ساخت.
XS
SM
MD
LG