لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

اردوغان در مورد کارایی تحریم‌ علیه تهران ابراز تردید کرد


رجب طیب اردوغان سال گذشته به تهران سفر و با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرد.
رجب طیب اردوغان سال گذشته به تهران سفر و با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرد.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بار دیگر ضمن حمایت از راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران اعلام کرد که شک دارد تحریم بیشتر جمهوری اسلامی کارایی و تاثیر داشته باشد.

آقای اردوغان در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی فیگارو که روز سه‌شنبه منتشر شد همچنین از کشورهایی که به دنبال تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل هستند انتقاد کرده است.

ایالات متحده در کنار متحدان غربی‌اش یعنی فرانسه، آلمان، بریتانیا و دو کشور روسیه و چین در دو ماه گذشته تلاش خود را برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌های عمدتا اقتصادی علیه تهران افزایش داده است و بارها اعلام کرده است که به تصویب این تحریم‌ها خوش‌‌بین است.

نخست وزیر ترکیه که نخستین بار نیست با رد راه حل تحریم ایران بر راه حل دیپلماتیک و گفت‌وگو تاکید می‌کند به روزنامه دست راستی فیگارو گفته است: «قطعا تحریم‌ها در حال حاضر مد نظر هستند، اما من فکر نمی‌کنم از تحریم‌هایی که الان درباره‌شان صحبت می‌شود نتیجه‌ای حاصل شود.»

رجب طیب اردوغان که قرار است در سفری دوروزه به فرانسه روز چهارشنبه با نیکولا سرکوزی، همتای فرانسوی خود، دیدار کند پیشتر نیز با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برای تغییر سیاست هسته‌ای‌اش مخالفت کرده بود.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان قرار است در هفته جاری در شهر نیویورک با نمایندگان دو کشور روسیه و چین کار بر روی پیش‌نویس دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کنند.

پس از موافقت پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در مورد پیش‌نویس پیشنهادهای تحریم، این پیش‌نویس به ده عضو دیگر شورا تسلیم خواهد شد.

رویترز می‌گوید احتمالا لبنان، برزیل و ترکیه به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت با دوره تازه تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

نخست وزیر ترکیه همچنین در مصاحبه خود کشورهای غربی را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده است:‌«کشورهایی که در مورد تحریم‌های پیشین تصمیم گرفتند خود پیش از همه آنها را زیر پا گذاشتند.»

آقای اردوغان مشخصا به کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و چین اشاره کرده است که «هنوز غیرمستقیم تولیدات خود را به ایران می‌فرستند».

با این حال نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو می‌گوید که بارها به «دوست عزیز» خود محمود احمدی‌نژاد گفته است که «تسلیحات هسته‌ای نباید جایی در منطقه داشته باشد».

تهران همواره اتهام تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و آن را خلاف اصول و اخلاق اسلامی دانسته است. تهران با وجود آن که از جمله کشورهای دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است می‌گوید که برای تولید برق به انرژی هسته‌ای نیاز دارد.

ایران دومین تامین‌کننده بزرگ گاز طبیعی ترکیه، همسایه غربی خود، است.
XS
SM
MD
LG