لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

نیویورک تایمز: واشینگتن ترکیه را پیشنهاد کرد، تهران نپذیرفت


رآکتور تحقیقاتی تهران
رآکتور تحقیقاتی تهران
روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید واشینگتن در دو هفته گذشته به تهران پیشنهاد داده است ذخیره اورانیوم خود را به انتخاب خود به یکی از چند کشور از جمله ترکیه بفرستد، اما تهران نپذیرفته است.

این روزنامه چاپ آمریکا در گزارشی که روز دوشنبه چاپ شده است از قول مقامات دولت آمریکا و دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نبرده می‌گوید دولت باراک اوباما از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران این پیشنهاد را داده است.

گزارش نیویورک تایمز حاکی از آن است که میانجی میان دو دولت ایران و آمریکا محمد البرادعی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، بوده که در دو روز گذشته در چند مصاحبه وجود پیشنهادات آمریکا را تایید کرده است. آقای البرادعی پیشتر نیز پیش‌نویس توافق‌نامه وین را به ایران و سه دولت آمریکا و فرانسه و روسیه تحویل داده بود.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود با غنای سه و نیم درصد را تا آخر سال میلادی یک‌جا به روسیه تحویل می‌دهد و در برابر مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

جمهوری اسلامی بی آن که به این پیشنهاد پاسخ قطعی بدهد عملا آن را رد کرده و علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، اعلام کرده است که ایران قطعا این پیشنهاد را اجرا نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تهران با بی‌توجهی به پیشنهادات دولت آمریکا در مقابل «پیشنهادی قدیمی» را مطرح کرده است که بر اساس آن «بازرسان بین‌المللی تسلیحات» کنترل بخش اعظم سوخت اتمی ایران را در دست خواهند داشت، اما این سوخت به جای خارج از کشور در جزیره کیش، در جنوب ایران، نگهداری خواهد شد.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد دولت اوباما می‌گوید این پیشنهاد قدیمی به این دلیل رد شده است که در صورت باقی ماندن ذخیره اورانیوم در خاک ایران، تهران هر لحظه می‌تواند بازرسان بین‌المللی را اخراج کند و کنترل اورانیوم را در دست بگیرد.

به گفته نیویورک تایمز، این اتفاق در سال ۲۰۰۳ در مورد کره شمالی افتاده و این کشور «در عرض چند ماه توانسته است اورانیوم خود را به سوخت تسلیحات هسته‌ای تبدیل کند.»

طرفداران طرح وین مبنی بر خروج اورانیوم از ایران می‌گویند در صورت اجرایی شدن این برنامه ایران حدود ۷۵ درصد اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج منتقل می‌کند و از این رو کشورهای غربی اطمینان خواهند یافت که ایران دست‌کم در یک سال آینده ظرفیت تولید بمب اتم را نخواهد داشت؛ افزون بر این ایران درصدد برنخواهد آمد که اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید کند، مرحله‌ای که می‌تواند ایران را به ساخت بمب نزدیک‌تر کند.
XS
SM
MD
LG