لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

«سانتریفیوژهای ایران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی است»


محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی ایران. (عکس: Afp)
محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی ایران. (عکس: Afp)

معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه گفت تک‌تک سانتریفیوژهای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.


محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی ایران،‌ در مورد نگرانی از افزایش سانتریفیوژها در ایران گفت: «تک‌تک سانتریفیوژها تحت نظارت آژانس است و این نظارت هم از طریق بازرسی و هم مانیتورینگ انجام می‌شود، لذا هیچ نگرانی وجود ندارد.»


این در حالی است که محمد البرادعی، مدیرکل سازمان بین‌‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۹ آبان در آخرین گزارش خود از پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد که «جمهوری اسلامی همچنان از متوقف ساختن غنی‌‌سازی اورانیوم سر باز می‌‌زند و با بازرسان این سازمان همکاری نمی‌‌کند.»


غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز یک‌شنبه پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم ساخت نیروگاه اتمی آب سبک در منطقه خلیج فارس را مطرح کرد.


آقای آقازاده با ارائه پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم ساخت و توسعه نیروگاه‌های اتمی آب سبک در منطقه خلیج فارس از آمادگی ایران «برای ارائه جامع این پیشنهاد در صورت توافق اصولی کشورهای منطقه» خبر داد.


این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که همسایه‌های عرب جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ای جنجال‌برانگیز ایران ابراز نگرانی کرده و برخی از آنها طرح ساخت نیروگاه اتمی در کشور خود را مطرح کرده‌اند.


آقای البرادعی در آخرین گزارش خود همچنین اشاره کرده بود که ایران به نصب تقریبا شش هزار سانتریفیوژ نزدیک شده است تا این که غلامرضا آقازاده چهارشنبه هفته گذشته رسما اعلام کرد که «هم اكنون پنج هزار سانتريفيوژ در تاسيسات هسته‌اى نطنز فعال است».


محمد سعیدی می‌گوید: «۳۸۰۰ سانتریفیوژ فعالیت داشته است، به پنج زنجیره سانتریفیوژ نیز گاز تزریق شده و دو زنجیره در حال نصب است. بنابراین حدود پنج هزار سانتریفیوژ در نطنز در حال فعالیت هستند.»


ايران تاکنون با تعليق غنی‌ سازی اورانيوم مخالفت کرده و انجام آن را بر اساس قوانين بين‌المللی حق خود می‌‌داند.


تهران هدف خود از غنی‌سازی را تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه‌هايی عنوان کرده است که ساخت آنها را در برنامه خود دارد. اما کشورهای غربی نگرانند که ایران در صدد توليد سلاح اتمی باشد.
XS
SM
MD
LG