لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری بانک بریتانیایی به دلیل نقض تحریم‌های ایران


وزارت دادگستری ایالات متحده روز چهارشنبه از جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری بانک بریتانیایی بارکلیز به دلیل نقض «سازمان‌یافته و درازمدت» تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران و و کوبا و سودان خبر داد.

در بیانیه‌ای که این وزارتخانه آمریکا در همین باره منتشر کرده آمده است: «به بانک‌هایی نظیر بارکلیز اجازه نخواهیم داد تحریم‌هایی را که دولت آمریکا وضع کرده است زیر پا بگذارند.»

آن طور که در این بیانیه آمده، بانک بریتانیایی بارکلیز علاوه بر این که «اعمال غیرقانونی خود» را پذیرفته متعهد شده است که به دولت آمریکا مبلغ ۲۹۸ میلیون دلار جریمه بپردازد.

به این ترتیب بانک بارکلیز نیز به صف چندین و چند شرکت و بانکی پیوست که به دلیل معامله با کشورهایی مانند جمهوری اسلامی مشمول جریمه دولت آمریکا شده و احتمالا از این پس از میزان معاملات خود با ایران به‌شدت خواهد کاست.

در اواخر آذرماه سال گذشته نیز بانک معتبر کردیت سوئیس پذیرفت كه براى حل و فصل تحقيقات وزارت دادگسترى ايالات متحده آمريكا عليه خود ۵۳۶ ميليون دلار بپردازد و تاييد كرد كه به دليل همكارى گسترده با بانک‌های ايرانى تحريم‌هاى اقتصادى آمريكا عليه تهران را زير پا گذاشته است.

یک هفته پس از جریمه شدن بانک کردیت سوئیس،‌ روزنامه فایننشال تایمز از هشدار تازه دولت آمریکا به بانک‌ها و موسسات بین‌المللی برای پرهیز از هرگونه برقراری مناسبات پولی با ایران خبر داد و به‌درستی پیش‌بینی کرد که در سال جدید میلادی (۲۰۱۰) سیاست آمریکا به سمت اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر تمایل پیدا خواهد کرد.

از نزدیک به دو ماه پیش که تازه‌ترین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید،‌ چندین کشور نیز به طور مضاعف دست به تحریم ایران زده و بسیاری از بانک‌ها و کمپانی‌ها را از معامله با تهران منع کرده‌اند.

روز چهارشنبه یکی از مقامات عالی‌رتبه دستگاه قضایی آمریکا نیز ضمن انتقاد شدید از بانک بارکلیز اعلام کرد:‌ «بارکلیز نه یک بار، بلکه چندین بار در طول یک دهه اطلاعات مهم درباره معاملات خود را از اسناد حذف کرده است،‌ اطلاعاتی که می‌توانست نهادهای مالی آمریکا را از منبع اصلی این معاملات آگاه سازد.»

از سوی دیگر به گفته یکی از مقامات «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» آمریکا «در صورتی که این بانک [بارکلیز] خود داوطلبانه نقض تحریم‌ها را افشا نمی‌کرد» این دفتر جریمه‌ای بسیار سنگین‌تر برایش تعیین می‌کرد.

تحریم‌های جدید علیه ایران برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی جهت متوقف کردن فعالیت هسته‌ای خود اعمال شده و انجام معاملات تجاری با ایران را بسیار دشوار کرده‌اند.

دولت‌های غربی بر این باورند که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ماهیت نظامی دارد، اما ایران همواره این ادعا را رد کرده و اعلام کرده است که با برنامه اتمی خود اهدافی صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG