لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

آمریکا خواهان تحریم های شدیدتری علیه ایران است


به گزارش خبرگزاری های داخلی، دولت ايران به جای تعليق غنی سازی، گام های جديدی برای گسترش فاعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم برداشته است.
به گزارش خبرگزاری های داخلی، دولت ايران به جای تعليق غنی سازی، گام های جديدی برای گسترش فاعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم برداشته است.
آمريکا از سازمان ملل متحد خواسته است که در صورت خودداری ايران از متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانيوم، تحريم های سخت تری عليه جمهوری اسلامی ايران، تصويب شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مقام های عالی رتبه دولت آمريکا معتقدند که در حال حاضر، اقدامات غير نظامی می تواند در حل بحران هسته ای ايران، موثر باشد.

نخستين تحريم ها عليه ايران، در ماه دسامبر در شورای امنيت سازمان ملل به تصويب رسيد. با اين حال مقامات ارشد آمريکا گفته بودند که برای افزايش فشار بر تهران، علاوه بر تحريم های سازمان ملل، اقدامات يک جانبه ای نيز عليه تهران انجام خواهند داد. سخت گيری در برابر بانک های ايرانی خارج از کشور، بخشی از اين اقدامات يک جانبه آمريکا عليه ايران، ارزيابی شده بود.

اما گريگوری شولتی، سفير آمریکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در کنفرانس مونيخ صريحا گفت که اگر ايران بخواهد تقاضاهای شورای امنيت سازمان ملل مبنی بر توقف برنامه غنی سازی اتمی را ناديده بگيرد، اين شورا بعد از دريافت گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در روز ۲۱ فوريه، بايد آماده استفاده از ابزارهای بيشتری باشد.

مقامات آمريکا و اروپا می گويند که در برآورد اوليه، همگی با راه حل سازمان ملل موافق بودند، اما حالا عقيده دارند که در اين راه حل ها، باید اقدامات شديدتری عليه جمهوری اسلامی ايران پيش بينی شود.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی اتمی روز ۲۱ فوريه گزارش خود را درباره فعاليت های ايران به سازمان ملل ارائه می دهد.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، دولت ايران به جای تعليق غنی سازی، گام های جديدی برای گسترش فاعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم برداشته است.

روسيه جدی ترين مخالف تحريم ايران، يک بار ديگر به دنبال راهی برای کم کردن ميزان تحريم است اما مقامات آمريکا می گويند که ايران به دنبال غنی سازی کامل اتمی است و مسکو بايد در مواضع خود تجديد نظر کند.

تشکر آمريکا از همکاری متحدان اروپايی

گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، از اتحاديه اروپا به خاطر آنچه «اجرای سريع تحريم سازمان ملل، درباره منع خريد و فروش تکنولوژی ساخت سلاح های اتمی و موشکهای بالستيک به ايران» توصيف می کرد، تشکر کرد.

او گفت که اتحاديه اروپا حتی فراتر از درخواست های تحريم ايران عمل کرده و از سفر ۱۲ ايرانی که نامشان در قطعنامه شورای امنيت آمده بود، جلوگيری کرده و از هرگونه معاملات تجاری در زمينه فناوری های تعيين شده در قطعنامه شورای امنيت، حتی در موارد غير اتمی خوداری کرده است.

اما آقای شولتی با تکرار هشداری آمريکا، گفت که اروپاييان می توانند سياست های تنبيهی بيشتری را اعمال کنند؛ از جمله پايان دادن صادارت به ايران و يا تصميم گيری در باره منصرف شدن از سرمايه گذاری در اين کشور.

نماينده آمريکا در آزانس افزود: « سياست های غيرنظامی، اگر به صورت جدی و تحميلی و با حمايت همه کشورهای هم فکر اجرا بشود، توان مقابله با رژيمی که با چالش های اقتصادی زيادی روبروست را دارد، رژيمی که برای ماندن به حمايت سرمايه گذاری های خارجی نياز دارد و اين تصميم می توانند نارضايتی های داخلی را افزايش دهد.»

آمريکا، آشکارا برای سخت گيری بيشتر اتحاديه اروپا تلاش می کند. اين درحالی است که در محافل بين المللی بحث از اختلافات ميان اتحاديه اروپا و آمريکا است، اما يک ديپلمات بلندپايه اروپايی هر گونه اختلاف نظری در اين باره را تکذيب کرده و می گويد: «هر کشوری آزاد است که تصميمات را قبول کرده و يا رد کند. اين به معنی اختلاف بين اتحاديه اروپا و امريکا و يا هر گونه تنشی بن آنها نيست.»

اين ديپلمات در مصاحبه با خبرگزاری رويترز گفت: «به رغم هر کاری که آنها (ايران) انجام بدهند، آمريکا و اروپا بايد از عملکردی که حاکی از آغاز دوباره جنگ های صليبی ميان غرب و کشورهای مسلمان باشد، خودداری کنند.»

همزمان با اظهارنظرهای قاطعانه مقام های آمريکايی عليه ايران، برخی ناظران می گويند، ادعاهای تازه مقام های آمريکايی درباره نقش ايران در حمايت از شورشيان در عراق، گزينه حمله نظامی به ايران را قوی تر می کند.

مقامات آمريکايی احتمال گزينه نظامی را رد کرده اند و اروپاييان نيز تعهد آنها را پذيرفته اند.

آمريکا و متحدانش ايران را به تلاش برای دستيابی به سلاح های اتمی متهم می کنند.

اين در حالی است که ايران تاکيد دارد که تنها هدف آنها توليد انرژی است. تهران همچنين اتهامات آمريکا را در مداخله در ناآرمی های عراق، به ويژه حمله به نظاميان آمريکايی را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG