لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

«کاهش تولید در ۱۶ میدان نفتی ایران در سال ۱۳۸۸»


میدان نفتی در جنوب ایران
میدان نفتی در جنوب ایران
خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر روز دوشنبه از «کاهش تولید نفت خام در ۱۶ میدان نفتی ایران در خلیج فارس» و تامین نشدن هدف برنامه چهارم توسعه کشور خبر داد.

این خبرگزاری می‌گوید که برخلاف هدف برنامه چهارم توسعه میزان تولید نفت خام ایران در نیمه نخست سال جاری، ۱۳۸۸، با کاهشی چشمگیر «به حدود ۶۵۷ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.»

این در حالی است که بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور میزان تولید نفت خام ایران در منطقه خلیج فارس باید تا پایان سال جاری به یک میلیون بشکه افزایش می‌یافت.

خبرگزاری مهر می‌گوید در حالی که تا پایان سال ۱۳۸۸ و پایان مهلت برنامه چهارم توسعه کمتر از شش ماه باقی مانده است، «میزان تولید نه تنها به یک میلیون بشکه نرسیده»، بلکه کاهشی حدود ۶۳ هزار بشکه در روز را نیز نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری از کاهش تولید نفت در چهار منطقه عملیاتی شرکت نفت فلات قاره در شش ماه اول سال جاری، بیشترین کاهش تولید نفت خام ایران را در میادین دو منطقه بهرگان و خارگ می‌توان مشاهده کرد.

منطقه عملیاتی بهرگان در شهریورماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲۷ هزار بشکه کاهش داشته و منطقه عملیاتی خارگ کاهشی حدود ۲۰ هزار بشکه را نشان می‌دهد.

علاوه بر این تولید نفت خام در منطقه عملیاتی سیری نیز با کاهشی حدود ۱۵ هزار بشکه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، شهریورماه ۱۳۸۷، به حدود ۸۲ هزار بشکه رسیده است.

خبرگزاری مهر همچنین از تاخیر در اجرای طرح‌هایی چون ان‌جی‌ال خارگ، طرح توسعه بهرگانسر و تولید زودهنگام در میدان مشترک هنگام خبر می‌دهد.

همین خبرگزاری در اواسط شهریورماه گذشته نیز از تاخیر در شروع برداشت نفت توسط ایران در میدان مشترک هنگام خبر داده بود. این در حالی است که کشور عمان بهره‌برداری از این میدان نفتی مشترک را از اسفندماه سال گذشته، ۱۳۸۷، آغاز کرده است.

شرکت نفت فلات قاره ایران در سال ۱۳۵۹ از ادغام چند شرکت ایرانی و خارجی پدید آمد و حوزه‌های عملیاتی آن به چهار ناحیه بهرگان، خارگ، سیری و لاوان تقسیم شده است.
XS
SM
MD
LG