لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

کمک ۱۲۰ ميليون دلارى ايران به دولت فلسطينى


علي لاريجاني گفت که ايران در سختترين وضعيت در کنار دولت حماس ايستاده است.
علي لاريجاني گفت که ايران در سختترين وضعيت در کنار دولت حماس ايستاده است.

پس از پيروزی گروه حماس در انتخابات سال گذشته تشکيلات خودگردان فلسطينی، ايالات متحده و اروپا، صدها ميليون دلار کمک مالی به دولت فلسطينی را قطع کردند، تا به اين گروه فشار آورند اسراييل را به رسميت بشناسد و خشونت را محکوم کند.


ايالات متحده در ميان تلاش ها برای تشکيل يک دولت ائتلافی جديد فلسطينی به منظور از سر گيری روند صلح با اسراييل، به متحدانش در خاورميانه فشار آورده است تا محاصره اقتصادی دولت فلسطينی را حفظ کنند.


در اين ميان جمهوری اسلامی، متحد قديمی حماس، با کمک های مالی پا پيش گذارده است تا اين خلا را پر کند.


محمد ظهر، وزير امور خارجه دولت فلسطينی که روز پنجشنبه، ۲۵ آبان، از تهران بازديد می کرد، گفت:«کمک ايران از پنجاه ميليون دلاری که در اوائل بهار گذشته وعده داده بود بسی فراتر رفته است.»


وی پس از گفت وگوهايش با علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران اظهار داشت:«تاکنون ايران بيش از يکصد و بيست ميليون دلار در اختيار دولت فلسطينی گذارده است.»


علی لاريجانی نيز گفت که ايران در سخت ترين وضعيت در کنار دولت حماس ايستاده است.


وی ميزان کل کمک های مالی جمهوری اسلامی به دولت حماس را مشخص نکرد و نيز درباره کمک های مالی آتی به دولت فلسطينی سخنی نگفت.


قطع کمک های مالی بين المللی به تشکيلات خودگردان فلسطين، به تظاهرات جمعی هزاران کارمند دولتی فلسطينی که حقوق خود را دريافت نکرده اند، انجاميده و به تنش ميان حماس و جنبش ميانه روی فتح در قالب نبردهای مسلحانه خيابانی در غزه دامن زده است.


اتحاديه عرب اخيرا با تصويب قطعنامه ای از اعضايش خواست با فراهم آوردن کمک های مالی برای فلسطينيان، محاصره اقتصادی دولت فلسطينی را بشکنند.


XS
SM
MD
LG