لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

مرور روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۸۹


روزنامه‌های همشهری، دنیای اقتصاد و خراسان اخباری از عقب‌نشینی کامل دولت برای جلب رضایت بازار و پایان دادن به اعتراض بازاریان منتشر کرده‌اند.

روزنامه همشهری در این باره نوشته است که تنها يك روز پس از اظهارنظر وزرای اقتصاد و بازرگانی درباره توافق احتمالی دولت با اصناف و بازاریان برای تعيين ماليات و پس از پنج ساعت نشست پشت درهای بسته در روز دوشنبه که تعطيل بود «اعلام شد كه نه تنها ماليات سال ۱۳۸۸ اصناف كشور ۷۰ درصد افزايش نداشته، بلكه توافق اوليه بر سر افزايش ۳۰ درصدی ماليات اصناف هم نصف شده است».

این روزنامه با اشاره به اعتصاب بازاریان و اعلام تعطیلی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه از سوی دولت نوشته است که «با تعيين تنها ۱۵ درصد افزايش ماليات سال ۱۳۸۸ اصناف نسبت به سال ۱۳۸۷ خبرها حكايت از آن دارد كه از امروز سه‌شنبه بازار پس از تعطيلات دوروزه به ‌حال عادی برمي‌گردد».

روزنامه همشهری همچنین از قول قاسم نوده‌فراهانی، رئيس شورای اصناف ايران، نوشته است که «نظر اصناف به ‌طور كامل تامين شد» و «همه دستورالعمل‌هاي قبلی ملغي و قرار شد اصناف ۱۵ درصد به ماليات قطعي سال ۱۳۸۷ خود اضافه كنند».

رئيس شورای اصناف به این روزنامه بر اساس توافق ايجاد شده فكر مي‌كند وضعيت بازار به حالت عادی برگردد، چرا كه خواسته اصناف اين بود كه ابهام‌ها برطرف و وضعيت روشن شود و آن چه اصناف می‌‌خواستند اتفاق افتاد.

همزمان روزنامه خراسان از قول یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خبر داده است که در هر یک از دو روز تعطیلی اعلام شده از سوی دولت دو هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شده است.

عوض حيدرپور، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس، به این روزنامه گفته است که «بر اساس محاسبات کميسيون امنيت ملي هر روز تعطيلي که به کشور تحميل می‌شود دو هزار ميليارد تومان يا دو ميليارد دلار به کشور خسارت وارد می‌کند».

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به ادعای دولت مبنی بر «اعلام تعطیلی ناگهانی برای صرفه‌جویی در مصرف برق و آب» گفته است که «در مواقع بحرانی آسان‌ترين راه يعنی تعطيلی ادارات دولتی و اجرايی اتخاذ می‌شود که کشور را به حال نيمه‌تعطيل درمی‌آورد».

شیوع بيماری‌‌های خطرناک به دنبال افزایش تعرفه‌های پزشکی

روزنامه «تهران امروز» گزارشی از عوارض افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی منتشر کرده و نوشته است که «افزايش ۳۰ درصدی تعرفه‌‌های پزشكی سلامت مردم را تهديد مي‌كند».

به نوشته این روزنامه، در حالی که مسئولان سازمان نظام پزشکی می‌گویند تنها ۱۵ درصد بر تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۳۸۹ اضافه شده و وزارت بهداشت هم مدعی افزایش ۲۱ درصدی تعرفه‌های پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی دولتی است، «مراجعه مردم به مطب پزشکان و مواجهه با ویزیت ۲۵ هزار تومانی چیز دیگری را نشان می‌دهد».

«تهران امروز» همچنین از قول کارشناسان امور بهداشت و رفاه عمومی نوشته است که «گرانی درمان باعث بی‌تفاوتي مردم نسبت به بيماري‌ها و در نتيجه شیوع بيماري‌های خطرناک در جامعه» شده است.

این روزنامه نوشته است که بر اساس ماده ۹۱ قانون بیمه همگانی در برنامه چهارم توسعه قرار بود سهم سرانه درمان مردم و دولت که ۵۵ به ۴۵ بود به ۳۰ درصد بیمار و ۷۰ درصد دولت برسد، اما نه تنها این قانون به اجرا درنیامده، بلکه اختصاص ۶۵۰۰ تومان برای سرانه درمان همگان را به اين نتيجه رساند كه بار بيشتر هزينه‌های درمان روی دوش مردم قرار دارد و اين مسئله وضعيت بهداشت عمومی را به طرز خطرناكی كاهش داده است.

غیرقانونی بودن ۷۶ درصد خریدهای مخابرات

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از علی مطهری، رئيس كميته مخابرات مجلس شورای اسلامی، از نهایی شدن گزارش تحقيق و تفحص از مخابرات خبر داده و نوشته است که رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات، قرار است روز سه‌شنبه با حضور در مجلس از عملکرد مخابرات دفاع کند.

به گفته علی مطهری، در جریان تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات برخی از تخلفات این شرکت آشکار شده و از جمله معلوم شده است که «حدود ۷۶ درصد اقدامات شركت مخابرات در راستای خريد تجهيزات شبكه‌های مخابراتی بدون تشريفات و غيرقانونی بوده است».

تحقيق و تفحص از عملكرد شركت مخابرات ايران از اواخر سال ۸۷ و در ۱۴ محور در دستور كار كميسيون صنايع و معادن مجلس هشتم قرار گرفت كه بررسی نحوه هزينه‌كرد وجوه خارج از شمول در اختيار مديران، نحوه اجرای پروژه‌ها و انجام هزينه‌ها در بودجه سالانه، نحوه اجرای مناقصه‌ها و مزايده‌های چهار سال اخیر، خسارات وارده به مردم و مشتركين، گران شدن پيام كوتاه، عدم بهبود كيفيت ارتباطات تلفن همراه، تحقیق از خريدهای سنگين شرکت مخابرات در شهرهای بزرگ، و نحوه واگذاری برخی از زیرمجموعه‌های این مخابرات برخی از محورهای تحقیق و تفحص مجلس از شرکت مخابرات است.

علی مطهری، رئيس كميته مخابرات مجلس، گفته است که پس از حضور و توضیحات رضا تقی‌پور گزارش تحقیق و تفحص از مخابرات در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری احمدی‌نژاد را به مناظره فراخواند

روزنامه مردم‌سالاری در تیتر نخست شماره سه‌شنبه خود خبر داده است که دبیرکل حزب مردم‌سالاری در رد اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد وی را به مناظره دعوت کرده است.

به گزارش این روزنامه، مصطفي کواکبيان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده سمنان در مجلس، با تاکید بر این که «قطعا هر نوع نظام مردم‌سالاري بدون احزاب به ديکتاتوري منجر خواهد شد» گفت که «آمادگي دارم در هر جا و هر زماني که آقای احمدی‌نژاد صلاح بداند با ايشان به مناظره بنشينم تا ثابت شود که برعکس ديدگاه وی، تنها راه دستيابي به توسعه سياسي و مردم‌سالاري ديني واقعي همان تقويت احزاب گوناگون است».

آقای کواکبیان همچنین گفته است که «به عنوان معلم علوم سياسي و مدرس فقه سياسي هشدار مي‌دهم که قطعا طرفداري از ساختار تک‌حزبي با مکتب سياسي آیت‌الله خميني منافات دارد و بايد به هر نحو ممکن از اين گونه ديدگاه‌ها و برداشت‌هاي ناصواب جلوگيري کرد».

محمود احمدی‌نژاد دو روز پیش در سخنانی در جمع نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه گفته بود که «نظام ما فقط یک حزب دارد و آن حزب ولایی است».

روزنامه مردم‌سالاری در خبری دیگر اظهارات تازه احمدی‌نژاد در حضور اعضای بسیج دانش‌آموزی درباره وظایف حکومت برای «تولید بسیجی» را منتشر کرده و نوشته است که «ما بايد بتوانيم هر سال يک ميليون بسيجي واقعي به جامعه تحويل دهيم و تمام اين اردوها براي رسيدن به اين هدف است».

به نوشته این روزنامه، احمدی‌نژاد همچنین گفته است که «خيلي بد است که افرادی مي‌گويند انقلاب در سي و يکمين سال خود شکست خورده است. ما کجا شکست خورده‌ايم؟»

حمله و اهانت کیهان به زهرا رهنورد و میرحسین موسوی

روزنامه کیهان به دنبال سخنان تازه زهرا رهنورد که گفته است «همه کسانی که به تغییر و تحول به سوی آزادی، دموکراسی، انتخابات آزاد، عدم دخالت نظام و حکومت در زندگی شخصی مردم اعتقاد دارند سبز هستند»، این استاد دانشگاه و همسر میرحسین موسوی را به‌شدت مورد حمله و اهانت قرار داد.

این روزنامه که تحت نظر مستقیم نماینده آیت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شود با استفاده از توصیف‌هایی چون «پیرزن پرحرف»، «گنده‌گو»، «پيرزن تئوری‌پرداز» ضمن اهانت به زهرا رهنورد از همسهر میرحسین موسوی به عنوان «مرشد میرحسین موسوی» نام برده است.

کیهان همزمان در خبری دیگر میرحسین موسوی را به خاطر انتشار تحلیلی هشداردهنده در ارتباط با عواقب سیاست خارجی بحران‌ساز دولت فعلی مورد حمله قرار داده و نخست وزیر مورد حمایت آیت‌الله خمینی را به هم‌صدایی با آمریکا و اسرائیل متهم کرده است.

میرحسین موسوی چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای در خصوص سیاست بحران‌ساز و جنگ‌طلبی حاکمان فعلی ایران هشدار داد و خواستار آن شد تا مردم از عواقب چنین سیاست‌هایی به‌ویژه پس از قطعنامه ۱۹۲۹ آگاه شوند.
XS
SM
MD
LG