لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

داموس‌الملک و ماجرای سهم یک‌درصدی ورزش


طبق مصوبه این هفته مجلس شورای اسلامی، پرداخت هر گونه وجه از محل بودجه کل کشور به ورزش حرفه‌ای ممنوع شد.

پیش از این، بر اساس یکی از این الحاقیه‌ها به بند دوم قانون بودجه، دستگاه‌های اجرایی مکلف بودند یک درصد از اعتبارات خود را برای تربیت بدنی و ورزش هزینه کنند.

این مسئله منجر به واکنش مسئولان سازمان تربیت بدنی شد. حمید سجادی، معاون امور ورزش سازمان تربیت بدنی، در این باره به وب‌سایت خبری خبرآنلاین گفت: «مجلس به این نتیجه رسیده که نیاز به ورزش قهرمانی نیست و افتخارات کافی است. در حالی که با کوچک‌ترین ناکامی، نمایندگان مجلس از سازمان تربیت بدنی سوال می‌کنند، حالا معلوم نیست چرا باید یک درصد باید حذف شود.»

سیدجلال یحیی‌زاده، رئيس كميته تربيت‌بدنی و جوانان مجلس، نیز با اظهار نگرانی از حذف كامل بودجه ورزش حرفه‌ای در بررسی لايحه برنامه پنجم توسعه می‌گوید: «با اين كار هم ورزش حرفه‌ای و هم ورزش قهرمانی دچار آسيب خواهد شد.»

اما پرونده کمک‌هزینه یک درصدی از محل بودجه دستگاه‌های اجرایی به ورزش، پیش از مختومه شدن نیز منتقدانی داشت. به زعم آنها، این طرح از همان ابتدا محکوم به شکست بود.

هاشمی طبا: دولت ورزش را سر کار گذاشت

مصطفی هاشمی طبا، رئیس سازمان تربیت بدنی در دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دوره اول ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، از جمله این منتقدان است.

آقای هاشمی طبا در یادداشتی که به وب‌سایت خبرآنلاین داده است، ضمن این که مدعی شده دولت با مطرح کردن بحث یک درصد، ورزش را سر کار گذاشت، می‌نویسد: «دولت باید بودجه ورزش را بپردازد و طوری نباشد که رئیس سازمان مجبور شود برود دنبال گرفتن یک درصد و نیم درصد و این مسائل. اگر قرار است به ورزش پول بدهند، خب بدهند. دیگر چرا لقمه را دور سرشان می‌چرخانند؟»

هاشمی طبا در توضیح این مطلب می‌گوید که اگر دولت واقعاً می‌خواهد یک درصد از بودجه سازمان‌های دولتی را به ورزش بدهد، همان موقعی که بودجه‌ را می‌نویسند، باید حساب کنند که یک درصد از بودجه تمام دستگاه‌های دولتی چه قدر می‌شود و آن پول را بگذارند روی بودجه پیشنهادی ورزش.

به اعتقاد رئیس سابق سازمان تربیت بدنی معنای ضمنی چنین طرحی این است که خود دولت نمی‌خواهد چنین بودجه‌ای را به ورزش بدهد. موضوع یک درصد در حقیقت پاسخ منفی محترمانه به درخواست افزایش بودجه ورزش است.

وزیر صنایع در دولت‌های محمدجواد باهنر و میرحسین موسوی، یکی از سازمان‌های دولتی را مثال زده است که تا ۳۰۰ درصد هم افزایش داشته است. اما دولت این افزایش را به طور مستقیم روی بودجه پیشنهادی به مجلس قید کرد، نه این‌ که آن سازمان را بفرستند دنبال پول گرفتن از این اداره و آن وزارتخانه.»

گفتنی است در سریال قهوه تلخ، به کارگردانی مهران مدیری، مسئولیت خزانه به عهده فردی به نام داموس‌الملک است. او ابتدا بودجه را بین درباریان توزیع می‌کند و سهم رعیت را نیز کنار می‌گذارد. اما بلافاصله سهم رعیت را برداشته و به جیب سران حکومت واریز می‌کند!

ماجرای سهم یک درصدی ورزش نیز یادآور تخصیص بودجه توسط داموس‌الملک است.

سهمی ناچیز و غیرمستقیم که باید توسط رئیس سازمان تربیت بدنی و با رایزنی‌ها و مذاکرات، از دستگاه‌های اجرایی گرفته می‌شد، اما همان نیز بعداً لغو شد تا به طور کلی سهمی در میان نباشد!
XS
SM
MD
LG