لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

«زندان به خاطر دادن افطاری در مقابل اوین»


علی جمالی
علی جمالی
علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته سیاسی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی مقیسه به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم در ادامه احکامی است که در روزها و هفته‌های اخیر علیه شماری از فعالان مدنی در ایران صادر شده است.

اتهاماتی که علی جمالی به خاطر آنها حکم چهار سال زندان را دریافت کرده است توهین به رهبری و رئیس جمهور، تبلیغ علیه نظام، و همچنین تبانی برای برهم زدن امنیت داخلی بوده است.

سمیرا صدری، همسر آقای جمالی، درباره این حکم به رادیوفردا می‌گوید: علی به چهار سال زندان که سه سال آن به جرم اجتماع و تبانی بوده محکوم شده است.

یکی از موارد اجتماع و تبانی را دادن افطاری در مقابل زندان اوین دانسته‌اند. برای توهین به رهبری به یک سال زندان و بابت توهین به رئیس جمهور به پرداخت صد هزار تومان جریمه نقدی متهم شده است.

البته آقای جمالی به این حکم اعتراض کرده و اتهامات فوق را نپذیرفته‌اند. ما هم به عنوان خانواده ایشان به حکم صادره اعتراض کردیم و منتظریم تا شاید حکم صادره در دادگاه تجدید نظر شکسته شود.

علی جمالی روز ۳۱ مردادماه سال جاری در محل کار خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود.



خانم صدری با اشاره به این که هر دوشنبه با همسرش ملاقات کابینی دارد می‌افزاید: در این مدت من خیلی پیگیری کردم. برای ملاقات حضوری به دادستانی مراجعه کردم. چون یک نوزاد هفت ماهه دارم به همین دلیل هم خیلی تلاش کردم شاید بتوانم با گرفتن ملاقات حضوری زمینه دیدار فرزندم با پدرش را از نزدیک فراهم کنم، اما موفق نشده‌ام.

بر اساس قانون، هر زندانی می‌تواند ماهی یک بار با خانواده خود ملاقات حضوری داشته باشد. الان نزدیک به سه ماه است که این مسئله را پیگیری می‌کنم . باید درخواست کتبی به دادستان تهران می‌دادم. بارها این درخواست کتبی را ارائه کرده‌ام، اما تا الان جوابی دریافت نکرده‌ام.

در حال حاضر علاوه بر علی جمالی، عبدالله مومنی، حسن اسدی زیدآبادی، و علی ملیحی، از مسئولان سازمان ادوار تحکیم وحدت، به جرم اتهامات امنیتی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برند.

همچنین احمد زیدآبادی، دبیرکل این سازمان، که بیش از ۵۰۰ روز پیش بازداشت شد در زندان رجایی‌شهر کرج دوره حبس خود را می‌گذراند.

آقای زیدآبادی به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد، محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری از آنها و همچنین مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث به صورت کتبی و شفاهی محکوم شده است.

در این حال بر اساس گزارش‌ها، کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

پروین مخترع، مادر این فعال حقوق بشر زندانی: من نمی‌دانم آیا زندانی‌ای که محل زندانش را زندان اوین تعیین کرده‌اند چرا باید به زندان کرج تبعید شود؟ من واقعا نمی‌دانم این اقدام بر اساس کدام آیین‌نامه زندان و کدام مقررات انجام می‌شود؟ زندانی‌ای که در حال گذراندن دوران زندان خویش است، چرا باید به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شود؟

آقای گودرزی پیش از انتقال به زندان رجایی‌شهر همراه با شمار دیگری از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفته بود.

خانم مخترع اشاره می‌کند که این بازجویی‌ها در ارتباط با درخواست ۱۴ تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل ملی، به منظور کشف حقایق مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و حوادث پس از آن بوده است.

پروین مخترع: این ۱۴ نفر هر کدام مقداری بازجویی شده‌اند. حالا برخی بیشتر و برخی کمتر. مثلا مدت بازجویی کوهیار طولانی‌تر بوده است.

آنها به کوهیار گفته‌اند که ما می‌توانیم شما را بیشتر نگاه داریم، آزادی شما دست ماست. مرخص شدن و آزادی مشروط‌تان هم دست ماست.

این در حالی است که کوهیار گفته است من فکر می‌کنم هر کس که دوره زندانش را سپری کند دیگر می‌تواند آزاد باشد و مسئله خاصی ندارد.

از دیگر کسانی که بیانیه درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را امضا کرده‌اند، بهمن احمدی امویی، میلاد اسدی، محسن امین‌زاده، علی پرویز، علی تاجرنیا، محمد داوری، مجید دری، امیرخسرو دلیرستانی، محمدفرید طاهری قزوینی، کیوان صمیمی، علی ملیحی، عبدالله مومنی و محسن میردامادی هستند.

در همین حال وب‌سایت دانشجونیوز گزارش داد که تعدادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران که سال گذشته در تجمع‌های دانشجویی داخل این دانشگاه و تظاهرات خیابانی بازداشت شده بودند، در مجموع به حداقل ده سال حبس تعزیزی محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، دادگاه برخی از این دانشجویان بیش از شش، هفت دقیقه طول نکشیده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG