لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

سالگرد بهشتی با حضور نیروهای امنیتی در بهشت زهرا برگزار شد


پسران آیت‌الله بهشتی بر مزار او:‌ علیرضا (راست) و محمدرضا
پسران آیت‌الله بهشتی بر مزار او:‌ علیرضا (راست) و محمدرضا
خانواده آیت‌الله محمد حسینی بهشتی، از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و نخستین رئیس دستگاه قضایی پس از انقلاب، روز دوشنبه مراسم سالگرد کشته شدن او را در بهشت زهرای تهران با حضور «تعداد بسیاری از نیروهای امنیتی» جمهوری اسلامی برگزار کردند.

وب‌سایت خبری کلمه نزدیک به میرحسین موسوی ضمن انتشار این خبر می‌گوید تعدادی از این نیروها از شرکت‌کنندگان در این مراسم کوچک «که تنها خانواده شهید بهشتی و تعدادی از آشنایان بودند» عکس و فیلم می‌گرفته‌اند.

به گفته وب‌سایت کلمه، اقدام نیروهای امنیتی حکومت در فیلم گرفتن از افراد حاضر در مراسم بزرگداشت آیت‌الله بهشتی با اعتراض خانواده او مواجه و باعث «انزجار» آنها شده است.

حضور نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در بهشت زهرا در روز دوشنبه در حالی بود که پیشتر خانواده آیت‌الله بهشتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بودند که مراسم سالگرد هفتم تیر را برگزار نخواهند کرد.

به گزارش کلمه، مأموران امنیتی حاضر در بهشت زهرا همچنین مانع کار یک عکاس حاضر در مراسم شده و او را از محل خارج کرده‌اند.

خانواده محمد منتظری، از دیگر کشته‌شدگان سرشناس حادثه انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌ بودند که «به دلیل وجود جو حاکمی که جز خشونت و ارعاب نمی‌فهمد و‏ ‏نمی‌داند، و برای جلوگیری از آزار و اذیت افراد شرکت‌کننده» از برگزاری مراسم برای فرزند آیت‌الله منتظری خودداری می‌کنند.

وب‌سایت کلمه می‌گوید علیرضا بهشتی، یکی از پسران آیت‌الله بهشتی، در مراسم بهشت زهرا ابراز امیدواری کرده است که «از سال‌های آینده خانواده شهید بتوانند مراسم بزرگداشت را همچون ۲۸ سال گذشته در مسجد قبا [تهران] برگزار کنند».

آیت‌الله محمدحسین بهشتی، رئیس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به همراه شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و سایر مقام‌های عالی‌رتبه وقت ایران در روز هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی کشته شد.

گرچه رهبران و رسانه‌های جمهوری اسلامی همواره از آیت‌الله بهشتی به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در سال‌های نخستین انقلاب اسلامی یاد کرده و حتی از وی با عنوان «شهید مظلوم» نام می‌برند، در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته اعضای خانواده وی نیز به دلیل حمایت از میرحسین موسوی از سوی حاکمیت به شدت تحت فشار قرار گرفتند.

از جمله علیرضا بهشتی که در جریان مبارزات انتخاباتی به عنوان یکی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی فعالیت می‌کرد، به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات بازداشت و در زندان دچار حمله قلبی شد.

هفته گذشته مراسم بزرگداشت علی شریعتی نیز که در ۳۲ سال گذشته همواره برگزار شده بود به دلیل «تهدید مأموران امنیتی» جمهوری اسلامی لغو شد.

در دو سال گذشته مقامات دولت جمهوری اسلامی با برگزاری مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی، آیت‌الله محمود طالقانی و یدالله سحابی، از رهبران نهضت آزادی، نیز مخالفت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG