لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

نامه حمزه کرمی به دادستان کل کشور؛ تهدید و شکنجه در اوین


حمزه کرمی در دادگاه موسوم به «دادگاه کودتای مخملی»
حمزه کرمی در دادگاه موسوم به «دادگاه کودتای مخملی»
حمزه کرمی، مدیرمسئول وب‌سایت جمهوریت، که به دنبال بازداشت در جریان حوادث انتخابات به یازده سال حبس محکوم شده است در نامه‌ای به دادستان کل ایران با برشمردن شکنجه‌های روحی و جسمی بر خود در زندان خواستار تشکیل دادگاه غیرسیاسی برای رسیدگی به اتهاماتش شده است.

آقای کرمی در نامه خود به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، همچنین اشاره کرده است که بازجویان تلاش کرده‌اند با فشار و شکنجه از او در مورد «رابطه با نوامیس و خویشاوندان رهبران جنبش سبز» اعتراف بگیرند.

پیشتر در اردیبهشت‌ماه سال جاری هم وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در پی بازگشت حمزه کرمی به زندان به دنبال مرخصی گزارش داده بود که او برای مصاحبه علیه اکبر هاشمی رفسنجانی تحت فشار بوده و به همین دلیل با تمدید مرخصی او موافقت نشده است.

حمزه کرمی در نامه خود نوشته است که «نزدیک ساعت یک نصف شب ۲۷ خرداد سال گذشته نیروهای امنیتی به دنبال محاصره منزل دخترش و شکستن در، بدون ارائه حکم و با فحاشی به دختر و داماد و همسرش دستگیر و به بند ۲۰۹ و سپس به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل می‌شود و ۱۳۸ روز یعنی چهار ماه و نیم در انفرادی به سر می‌برد».



او می‌نویسد که «بازجویی‌ها از همان ابتدا با کتک و سیلی و مشت و لگد آغاز شد و [او] پانزده بار در حین بازجویی یا پس از آن بیهوش شد».

حمزه کرمی ادامه داده است که «بازجویی‌ها همراه با فشار‌های روحی و جسمی بوده است، از جمله تهدید وی به اعدام و مرگ و هر روز به خاطر همکاری با هاشمی‌ها مستحق مرگ خوانده می‌شد».

وی مسئله دیگر را تهدید به تجاوز و همچنین «تهدید به استعمال بطری توسط بازجوها» قید کرده و از تهدید به ارسال و اعزامش به «بندهای عمومی مخوف که ظاهراً به گفته بازجوها در آن بندها به افراد جدیدالورود تجاوز می‌کنند» می‌گوید.

حمزه کرمی از تهدید به این که همسر، دختر و دامادش را به دلیل پیگیری مسئله بازداشت و حبس وی دستگیر می‌کنند نوشته و افزوده است: «یک روز صدای خانمی از فاصله چند سلول آن طرف‌تر حین بازجویی می‌آمد که در حال گریه و زاری بود و بازجو می‌گفت این صدای دخترت است که شکنجه می‌شود» تا این که پس از یک ماه، آقای کرمی در تماس تلفنی با منزل خود متوجه می‌شود که بازجویش دروغ می‌گفته و دخترش دستگیر نشده است.

حمزه کرمی همچنین فرو کردن سرش در چاه توالت و آزار جنسی و روحی را از موارد دیگر شکنجه خود در زندان اوین برشمرده است.

آقای کرمی در «رنج‌نامه» خود به غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، از دشنام‌های رکیک و ناموسی و عدم توجه آنها به سوابق و شخصیت وی نوشته و یادآور شده است که شش سال از فرماندهان جنگ و رئیس ستاد سپاه پاسداران استان تهران، شش سال فرماندار شهرستان ورامین، هفت سال مدیر کل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در زمان آقایان هاشمی و خاتمی و مدتی نیز مشاور سیاسی نهاد ریاست جمهوری بوده است.

حمزه کرمی در پایان نامه خود تشکیل یک دادگاه غیرسیاسی و اعمال ماده ۱۸ در مورد خود و سایر متهمین مرتبط با پرونده‌اش را تقاضای اصلی‌اش ذکر کرده و با اشاره به نگرانی پزشکان از وضعیت وی که دچار بیماری قلبی است خواسته است تا بهبودی کامل او با مرخصی‌اش موافقت کنند.
XS
SM
MD
LG