لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

کروبی: شورای نگهبان نهال تخلف و تقلب را در کشور نهادینه کرد


مهدی کروبی
مهدی کروبی
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، روز چهارشنبه، ۳۰ تیرماه، در تازه‌ترین گفته‌های خود با انتقاد شدید از شورای نگهبان، این نهاد نظارتی در جمهوری اسلامی را مسئول پا گرفتن «نهال تخلف و تقلب» در ایران و «برخوردهای دوگانه در تفسیر قانون اساسی» دانست.

به گفته مهدی کروبی، «شورای نگهبان امروزه به ابزار کسب و حفظ قدرت یک جناح سیاسی که اعضای آن متعلق به آن جریان هستند تبدیل شده است».

آقای کروبی در نامه‌ای به یکی از فقهای شورای نگهبان که متن آن در وب‌سایت خبری سحام‌نیوز منتشر شد همچنین از شورای نگهبان خواسته است که در برابر مسائلی چون «رد صلاحیت گسترده داوطلبان به جرم تعلق به جریان‌های سیاسی دیگر و نحوه برگزاری انتخابات» پاسخ‌گو باشد.

نامه مهدی کروبی واکنشی است به آیت‌الله محمد مومن، از فقهای شورای نگهبان، که اخیرا در مصاحبه‌هایی از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرده است.

هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سه فقیه کنونی شورای نگهبان از جمله احمد جنتی، از حامیان محمود احمدی‌نژاد، را برای دوره‌ای تازه در شورای نگهبان ابقا کرد.

حمایت آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از رئیس دولت دهم تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تا آنجا پیش رفت که حتی اعتراض علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، را به دنبال داشت.

احمد جنتی همچنین هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئيس جمهور [احمدی‌نژاد] را می‌پسندم.»

مهدی کروبی که در کنار میرحسین موسوی همچنان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته معترض است و بارها اعلام کرده است که محمود احمدی‌نژاد را رئیس جمهور منتخب مردم ایران نمی‌داند در تازه‌ترین نامه خود بار دیگر به «نظارت استصوابی» از سوی شورای نگهبان اعتراض کرده است.

به گفته آقای کروبی، شورای نگهبان نظارت استصوابی را «یک خودمختاری بی‌حد و مرز» و «تفتیش در خصوصی‌ترین عقاید داوطلبان ... را بخشی از رسالت خود می‌داند».

مهدی کروبی پیشتر نیز از وجود نظارت استصوابی در نظام جمهوری اسلامی انتقاد و اشاره کرده بود که شورای نگهبان از آن به عنوان وسیله‌ای برای حذف «افراد ارزشمند» بهره می‌گیرد.

میرحسین موسوی نیز در هجدهمین بیانیه خود که با عنوان «منشور جنبش سبز» منتشر شد با انتقاد از نظارت استصوابی شورای نگهبان اعلام کرده بود که جنبش سبز ایران نظارت استصوابی را «مغایر قانون اساسی دانسته و با آن مبارزه می‌کند».
XS
SM
MD
LG