لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

کروبی: راه خروج از بحران، اجرای قانون اساسی و استقلال قوه قضاییه


مهدی کروبی
مهدی کروبی
مهدی کروبی در نامه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد ضمن اعلام آمادگی خود برای «هر گونه مصیبتی» راه خروج از بحران فعلی ایران را «اجرای کلیه اصول قانون اساسی» و «استقلال قوه قضاییه» دانست.

آقای کروبی که در کنار میرحسین موسوی، پیروزی محمود احمدی‌نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به رسمیت نشناخته است در این نامه که در وب‌سایت سحام‌نیوز، سایت رسمی حزب اعتماد ملی، منتشر شده همچنین خواستار آزادی مطبوعات و همین طور آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده است.

او ضمن اشاره به این که «انقلاب را بی‌شک صاحبان قدرت منحرف کرده‌اند» راه اصلاح این انحراف را «اجرای قانون اساسی و کنوانسیون‌های بین‌المللی... آزادی مطبوعات و به رسمیت شناختن فضای نقد و انتقادی، آزادی زندانیان سیاسی و حاکمیت حقوق ملت» دانسته است.

مهدی کروبی، بنیان‌گذار حزب اعتماد ملی و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در این نامه با اشاره به حوادث روز عاشورا در تهران و شهرستان‌ها می‌گوید: «ماجرای کهریزک و خشونت به زنان، دستگیری‌های فله‌ای و دادگاه‌های فرمایشی و ارعاب تئوریزه‌شده کم بود که دست آقایان به خون مردم در روز عاشورا نیز آغشته شد.»

در درگیری‌های روز عاشورا در تهران که اغلب خبرگزاری‌ها از آن به عنوان «خونین‌ترین و شدیدترین مواجهه نیروهای امنیتی ایران با مردم» یاد کردند هشت نفر جان خود را از دست دادند، صدها نفر مجروح و زخمی شدند و بیش از ۳۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی و پلیس جمهوری اسلامی روانه زندان‌ها شدند.

آقای کروبی در این نامه می‌گوید: «آقایان به عینه حرمت عاشورا را شکسته‌اند و با این حال مردمی چنین نجیب را به شکستن حرمت عاشورا متهم می‌کنند.»

بلافاصله پس از حوادث عاشورا در تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران، حامیان دولت محمود احمدی‌نژاد مخالفان دولت را به «حرمت‌شکنی عاشورا و امام حسین» متهم کرده و آنها را «محارب» خواندند. حکم محاربه در قوانین مجازات اسلامی ایران اعدام است.

مهدی کروبی در جدیدترین نامه خود ضمن آن که یکی از راه‌های خروج از بحران فعلی در ایران را «پرهیز از خشونت» دانسته از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که به دنبال «ریشه‌یابی حوادث اخیر» باشند.

او می‌گوید: «دستگاه‌های امنیتی بهتر است که به جای پروژه‌های نخ‌نماشده و اعتراف‌گیری‌های بی‌حاصل به دنبال ریشه‌یابی اتفاقات باشند.»

آقای کروبی در نامه خود ضمن این که برای «مناظره با هر نماینده‌ای از سوی حکومت» ابراز آمادگی کرده می‌گوید که «ارعاب‌ها و تهدیدهای روزافزون» بر او بی‌اثر است و «به‌واسطه ایمانی که به راه خویش دارم خود و فرزندانم را آماده هر گونه مصیبتی نیز ساخته‌ام.»

میرحسین موسوی نیز در بیانیه شماره ۱۷ خود که ده روز پیش منتشر شد ضمن پیشنهاد ۵ راه حل برای خروج از وضع موجود گفته بود که تا مقامات جمهوری اسلامی وجود «بحران جدی» در کشور را به رسمیت نشناسند، «راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد».

آقای موسوی نیز در بیانیه خود همچنین صراحتا گفته بود که «فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG