لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

انتقاد شدید موسوی از پرونده سازی برای بازداشتی های پس از انتخابات


میر حسین موسوی در نماز جمعه ۲۶ تير در دانشگاه تهران
میر حسین موسوی در نماز جمعه ۲۶ تير در دانشگاه تهران
میر حسین موسوی، دوشنبه، در جمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان وقايع اخير، از پرونده سازی برای زندانیان به شدت انتقاد کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد.

میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، در این دیدار، از گرفتن اعترافات از زندانیان نیز به شدت انتقاد کرد.

مير حسين موسوی با انتقاد از سخنان يکی از خطيب‌های نماز جمعه‌ تهران درباره‌ گرفتن اعترافات از بازداشت‌شدگان گفت: «اين کار زشت و غلطی است که متاسفانه خطيبی در نماز جمعه هم از اين مساله دفاع کرد.»

به گزارش سايت قلم نيوز، نخست وزیر سابق ایران افزود : «آيا در سطح ملی و جهانی کسی اين اعترافات را باور خواهد کرد؟ من اميدوارم اين جريانات زودتر به پايان برسد.»

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد، دو هفته پیش در خطبه‌های نماز جمعه تهران از آغاز اعتراف‌گیری از بازداشتی‌های پس از انتخابات خبر داد و اعلام کرد که اعترافات آنها «تا جایی که مصلحت اقتضا کند منتشر خواهد شد.»

آقای موسوی در مورد بازداشت شدگان وقایع اخیر گفت که «خانواده عزیزانی که امروز دربند هستند به بزرگی همه ملت ایران‌اند.»

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی در دو ماه گذشته، پس از آغاز اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، صدها نفر را دستگیر کرده اند.

آقای موسوی که بارها انتخابات ریاست جمهوری اخیر را مبتنی بر تقلب و «مهندسی‌شده» خوانده است اشاره کرد که بسیاری از افرادی که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند «چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که... برای نظام زحمت کشیده‌اند.»

او افزود: «آیا کشور ما این قدر حقیر و کوچک شده که حرکت اعتراضی ملت را به بیگانگان نسبت می‌دهید؟ آیا این توهین به ۴۰ میلیون رای‌دهنده نیست؟»

رقیب اصلاح‌طلب آقای احمدی‌نژاد با اشاره به گفته‌های آیت‌الله احمد جنتی در نماز جمعه تهران به مخالفان خود و «جنبش سبز» ایران هشدار داد که «با دستگیری‌ها و پرونده‌سازی‌ها نمی‌توان این مسئله را خاتمه داد.»


«سنگ‌ها را بسته‌اند و سگ‌ها را باز کرده‌اند»

میرحسین موسوی که رسانه‌های خارج از ایران او را «رهبر اتفاقی جنبش سبز» ایران می‌خوانند در یکی از شدیدترین حملات خود به «صداوسیما»ی ایران با اشاره به این که تلویزیون دولتی ایران خلاف منافع ملی کشور حرکت می‌کند گفت: «سنگ‌ها را بسته‌اند و سگ‌ها را باز کرده‌اند.»

او گفت: «افرادی دعوت شده‌اند تا با دروغ و تهمت و هتک حرمت... فضاسازی کنند، در حالی که ۱۳ میلیون جمعیت به قول شما و اکثریت به قول ما حق ندارند از خود دفاع کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز روز جمعه گذشته در خطبه نماز جمعه خواستار شرایطی شد که «همه بتوانند حرف‌شان را بزنند». او گفت:‌ «باید فضایی به وجود بیاید که همه بتوانند حرف‌شان را بزنند، به‌خصوص در صداوسیما.»

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی به‌ویژه در چند سال اخیر همواره به جانب‌داری از دولت نهم و محمود احمدی‌نژاد و یک‌سویه‌نگری متهم شده است.

«مشکل ما همین بی‌قانونی‌هاست»

آقای موسوی با اشاره به پلمب دفتر روزنامه «کلمه سبز» و دستگیری کارمندان آن گفت که «آقای شاهرودی می‌گوید روزنامه... توقیف نیست و می‌تواند انتشار یابد.»

نخست وزیر سابق ایران افزود: «ما می‌گوییم که این چه روزنامه آزادی است که دفترش پلمب شده و کارمندانش دستگیر شده‌اند؟ مشکل ما همین بی‌قانونی‌هاست که کسی هم پاسخ‌گوی آن نیست. ما معترض بی‌قانونی هستیم.»

در همین زمینه خبرگزاری نیمه رسمی کار ایران، ایلنا،‌ روز دوشنبه از قول محمدرضا باهنر،‌ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، خبر داد که نمایندگان جبهه پیروان خط امام و رهبری در دیدار با‌ آقای موسوی به او پیشنهاد کرده‌اند که حضورش را در عرصه سیاسی «در چارچوب قانون ادامه دهد».

آقای باهنر در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «از ایشان [میرحسین موسوی] خواستیم تا از همه امکانات قانونی موجود از جمله سایت شخصی، روزنامه و حزب استفاده کنند.»

آقای موسوی نیز در دیدار با خانواده زندانیان سیاسی گفت: «این که برخلاف نص قانون اساسی اجازه برگزاری تجمعات اعتراضی داده نمی‌شود بی‌قانونی است. ما مدعی اجرای قانون اساسی هستیم.»
XS
SM
MD
LG