لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

رمضان‌زاده در مرخصی به شش سال زندان محکوم شد


عبدالله رمضان‌زاده (راست)، سخنگوی دولت محمد خاتمی
عبدالله رمضان‌زاده (راست)، سخنگوی دولت محمد خاتمی
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، طبق حکم دادگاه بدوی که خبر آن روز پنج‌شنبه، نخستین روز مرخصی او از زندان، منتشر شد به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

آقای رمضان‌زاده که تنها یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه پس از جلسه حزب مشارکت پس از ضرب و شتم دستگیر شده بود روز چهارشنبه با دادن ۸۰۰ میلیون تومان وثیقه به مرخصی رفت تا روز دوشنبه هفته آینده، یک روز پس از عاشورا، به زندان بازگردد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، دادگاه انقلاب اسلامی تهران روز چهارشنبه «پس از محاکمه، صدور رای و پذیرش وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی با مرخصی چهار روزه عبدالله رمضان‌زاده» موافقت کرده است.

این خبرگزاری می‌گوید «اقدام علیه امنیت ملی کشور، تبلیغ علیه نظام و نگهداری اسناد طبقه بندی‌شده» از جمله اتهامات آقای رمضان زاده اعلام شده است.

عبدالله رمضان‌زاده که به همراه ده‌ها نفر دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب بازداشت شده بود، بیش از سه ماه را در سلول انفرادی گذراند و برای مدت طولانی از تماس با نزدیکان و وکیل خود محروم بود.

آقای رمضان‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، نیز در میان ده‌ها نفری بود که در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» به طور دسته‌جمعی به محاکمه کشیده شدند. این افراد متهم شده‌اند که در تدارک «انقلاب‌های رنگی و مخملی» بوده‌اند.

اما سخنگوی دولت محمد خاتمی که پیش از انتخابات و در چهار سال نخست ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدیدترین انتقادها را در مورد او و دولتش ایراد کرده بود نخستین کسی نیست که در پی انتخابات پرسروصدای ۲۲ خردادماه سال جاری به تحمل حبس محکوم شده است.

پیش از او افرادی چون سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و اقتصاددان، به ۹ سال، احمد زیدآبادی، دبیرکل دفتر ادوار تحکیم، به شش سال زندان و پنج سال تبعید، و محمدعلی ابطحی، معاون محمد خاتمی، به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

بهزاد نبوى، عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز از سوى دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزیرى به اتهام «اقدام علیه امنیت ملى» و نیز یک‌ سال حبس تعزیرى به اتهام «فعالیت تبلیغى علیه نظام» محکوم شد.

این افراد و عده‌ای دیگر در حالی به جرم فعالیت پس از انتخابات دادگاهی و محکوم شده‌اند که، به گفته آقای نبوی، حکم بازداشت وى و شمار دیگرى از فعالان سیاسى پیش از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى به دستور «یک نهاد امنیتى» صادر شده بود.
XS
SM
MD
LG