لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۵

تظاهرات دانشجویان در سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران


اتاقی در یکی از خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران، پس از حمله
اتاقی در یکی از خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران، پس از حمله
دانشجویان دانشگاه تهران با وجود آن چه وب‌سایت‌های هوادار جنبش سبز «تهدیدها و فضای رعب‌آور دانشگاه» و همچنین خلوت بودن دانشگاه‌ها به خاطر زمان برگزاری امتحانات خوانده‌اند، روز دوشنبه گذشته در محوطه این دانشگاه راه‌پیمایی کردند.

روز دوشنبه، ۲۴ خردادماه، مصادف بود با سالگرد حمله هواداران دولت جمهوری اسلامی به کوی دانشگاه تهران که در پی انتخابات ریاست جمهوری و در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات صورت گرفت.

در حمله شامگاه ۲۴ خرداد سال گذشته به کوی دانشگاه تهران که تا ساعات اولیه سحرگاه ۲۵ خرداد جریان داشت، به گزارش منابع دانشجویی، پنج دانشجو جان خود را از دست دادند.

در فیلمی که در ‌وب‌سایت جنبش راه سبز، جرس، انتشار یافته است، دانشجویان دانشگاه تهران شعار الله‌اکبر سر داده و عکس جان‌باختگان اعتراضات پس از انتخابات ایران را در دست دارند.



در فیلم دیگری از همین راه پیمایی دانشجویان دانشگاه تهران که در وب‌سایت‌های اینترنتی انتشار یافته، دانشجویان دسته‌جمعی سرود «یار دبستانی من» را می‌خوانند.

در این فیلم همچنین پلاکاردی به چشم می‌خورد که بر روی آن نوشته شده است: «یک سال از حمله وحشیانه به کوی گذشت. نمایندگان ملت پیگیری‌های‌تان به کجا رسید؟»

به گزارش وب‌سایت‌های هوادار جنبش سبز، بعدازظهر روز دوشنبه ابتدا تجمعی ۱۰۰ نفره در مقابل در دانشکده فنی دانشگاه تهران شکل گرفت و کم‌کم بر تعداد این افراد افزوده شد و جمعیت ناظر که چند برابر هسته اصلی تجمع بود و به علت فیلم‌برداری و حضور لباس شخصی‌ها وارد هسته اصلی تجمع نمی‌شد این جمع را همراهی می‌کرد.

این گزارش‌ها می‌افزایند که این دانشجویان با استفاده از نماد سبز علیه دولت شعار دادند و اعضای بسیج دانشجویی نیز با مستقر کردن تعدادی از بسیجیان دانشگاه‌های مختلف در مسجد دانشگاه، در تجمعی در حمایت از دولت و رهبری جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

در این گزارش‌ها از دانشجویان معترض به عنوان «دانشجویان سبز» یاد شده و آمده است که آنها با شعار، خواستار پیوستن دیگر دانشجویان ناظر به جمع خود شدند و بعد از نیم ساعت جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ تن از «سبزها» به سمت سر در دانشگاه تهران حرکت کردند که در این بین حراست دانشگاه در اقدامی، مانع از درگیری تعدادی از بسیجیان با دانشجویان سبز شد.

وب‌سایت‌های هوادار جنبش سبز ادامه داده‌اند که اعضای بسیج دانشجویی با شتاب نیروهای خود را که، به نوشته این سایت‌ها، اکثرا از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر بودند به سر در دانشگاه منتقل کردند و به گفته سایت‌های یادشده با بستن راه دانشجویان سبز، اقدام به تهدید و درگیری با آنها کردند که در پی این اقدام بر تعداد دانشجویان سبز افزوده شد و اعضای بسیج دانشجویی در محاصره دانشجویان سبز قرار گرفتند و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» در سر در دانشگاه طنین‌انداز شد.

این گزارش‌ها در پایان نوشته‌اند بستن سر در دانشگاه تهران و تهدید به درگیری فیزیکی مانع از حضور سبزها در سر در دانشگاه شد و سبزها با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و پرهیز از درگیری با بازگشت به در دانشکده فنی به تجمع خود پایان دادند.

چند ماه پس از آغاز اعتراضات مردم در ایران، در فهرست جان‌باختگان حوادث پس از انتخابات که کمیته پیگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران معترضان، انتشار داد، اسامی هفت تن به نام‌های مصطفی غنیان، مینا احترامی، ایمان نمازی، فاطمه براتی، محسن ایمانی، کامبیز شعاعی و کسری شرفی قید و گفته شد این افراد در حمله به کوی دانشگاه در ۲۵ خردادماه سال گذشته کشته و بیشتر آنها بدون ‌اطلاع خانواده‌ خود مخفیانه به خاک سپرده شده‌اند.

مسئولان دولتی کشته شدن دانشجویان را تکذیب کردند و گفتند بین صد تا ۱۲۰ تن دیگر نیز در این واقعه زخمی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG