لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

عفو بین‌الملل: هنگامه شهیدی را آزاد کنید


هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان
هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان
سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی آزادی هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، را خواستار شد که به دنبال حوادث پس از انتخابات بازداشت و روانه زندان اوین شد.

خانم شهیدی که پیشتر نزدیک به پنج ماه را از تیرماه تا آبان‌ماه سال جاری در زندان سپری کرده و با وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شده بود اوایل اسفندماه بار دیگر بازداشت شد.

به گفته مادر هنگامه شهیدی، این روزنامه‌نگار و مشاور انتخاباتی مهدی کروبی در امور زنان برای دادن توضیحات به وزارت اطلاعات احضار شده، اما پس از رفتن به «نهاد ریاست جمهوری» بار دیگر بازداشت و روانه زندان اوین شده است.

مدتی پس از دستگیری خانم شهیدی، دو نشریه نزدیک به مهدی کروبی نیز در هفته گذشته به تعطیلی کشیده شدند. روزنامه اعتماد، از معدود روزنامه‌های اصلاح‌طلب باقی‌مانده در ایران، به مدیریت مسئولی الیاس حضرتی که در انتخابات از آقای کروبی حمایت کرد و هفته‌نامه ایران‌دخت به سردبیری محمد قوچانی و مدیریت همسر و پسر آقای کروبی.

در حالی که جمهوری اسلامی خانم شهیدی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نیت اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال حبس محکوم کرده است، عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است می‌گوید هنگامه شهیدی فقط به دلیل «تلاش برای استفاده از حق آزادی بیان و آزادی تجمعات» به زندان افتاده است.

به گفته عفو بین‌الملل، هنگامه شهیدی بار اول که پس از انتخابات به زندان افتاده «شکنجه شده و در چند مورد تهدید به اعدام شده است».
همچنین بازجویان خانم شهیدی تهدید کرده‌اند که دیگر اعضای خانواده او را هم به زندان می‌اندازند.

این سازمان مدافع حقوق بشر خواستار تحقیق فوری و بی‌طرفانه درباره شکنجه خانم شهیدی در زندان شده و خواسته است که افراد مسئول به پای میز محاکمه کشیده شوند.

در همین زمینه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه با ابراز نگرانی عمیق از سرکوب معترضان و مخالفان حکومت در ایران خواستار بازدید نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران شد.

پیشتر نیز فعالان حقوق بشر در ایران از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از سازمان ملل متحد خواسته بودند برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات بازرسان خود را به ایران اعزام کند.

طبق آمار رسمی، از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات دست‌کم پنج هزار نفر در ایران دستگیر شده‌اند که عده زیادی از آنها آزاد شده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود عده دستگیرشدگان باید بسیار بیش از این‌ها باشد و دیگر این که موج دستگیری‌ها به‌ویژه پس از ناآرامی‌های روز عاشورا در تهران هم‌چنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG