لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

نامزدهای قطعی ریاست جمهوری ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت مشخص می‌شوند


کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور ایران
کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور ایران
وزارت کشور ایران روز یک‌شنبه گفت در پنج روز گذشته در مجموع ۴۷۵ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند و نام تایید صلاحیت‌شدگان دو روز آخر اردیبهشت اعلام می‌شود.

به گفته کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور، از این تعداد که کمتر از نیمی از افرادی است که در نهمین دوره ریاست جمهوری برای نامزدی ثبت نام کرده بودند ۴۳۳ نفر مرد و ۴۲ نفر زن هستند.

آقای دانشجو همچنین به خبرنگاران گفت که وزارت کشور پرونده تمام داوطلبان را روز یک‌شنبه به شورای نگهبان تحویل می‌دهد، با این حساب بررسی صلاحیت داوطلبان در این شورا از روز یک‌شنبه به مدت پنج روز آغاز می‌شود و پنج روز هم برای اعتراض داوطلبان به رد صلاحیت احتمالی خود در نظر گرفته شده است.

شورای نگهبان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری صلاحيت بيش از يک هزار داوطلب را رد کرد و تنها هشت نامزد توانستند از صافی اين شورا عبور کنند.

شورای نگهبان بر اساس «نظارت استصوابی» تعیین صلاحیت داوطلبان را حق خود می‌داند، در حالی که منتقدان این نهاد می‌گويند وظيفه شورای نگهبان براساس اصل ۹۹ قانون اساسی ایران نظارت بر انتخابات است، نه دخالت در آن.

کامران دانشجو، معاون سیاسی وزارت کشور ایران، همچنین اعلام کرد که این وزارت‌خانه اسامی داوطلبانی را که صلاحیت‌شان احراز شده باشد روز ۳۰ و ۳۱ ماه جاری، اردیبهشت‌ماه، اعلام خواهد کرد.

آن گاه افرادی که به حکم شورای نگهبان حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد را دارند تا روز ۲۰ خردادماه حق فعالیت و تبلیغات انتخاباتی خواهند داشت.

به گفته آقای دانشجو، مسن‌ترین فردی که برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کرده ۸۶ سال و جوان‌ترین فرد در این میان ۱۹ سال دارد.

این مقام وزارت کشور همچنین گفت در مجموع حدود ۴۶ میلیون ایرانی حق رای و شرکت در این انتخابات را دارند.

در مورد برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در خارج از کشور نیز این مقام اشاره کرد که حدود ۲۳۰ صندوق اخذ رای و ۴۰۰ هزار تعرفه برای خارج از ایران در نظر گرفته شده است.

در آخرين روز از ثبت نام داوطلبان نامزدی رياست جمهوری، دو نامزد اصلاح‌طلب يعنی ميرحسين موسوی، نخست وزير سابق ايران، و مهدی کروبی، رئيس مجلس ششم، با حضور در وزارت کشور ثبت نام کردند.

دو نامزد مطرح اصول‌گرايان يعنی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور فعلی، و محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، نيز روز جمعه ثبت نام کرده بودند.
XS
SM
MD
LG