لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

سخنگوی وزارت خارجه ایران: سخنان بلر گستاخانه است


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
محمد علی حسینی، سخنگوی وزات خارجه جمهوری اسلامی روز پنج شنبه در سخنرانی خود با اشاره به گفته های تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا این سخنان را «گستاخانه» خواند و گفت: «اظهارات گستاخانه و خارج از عرف دیپلماتیک نخست وزیر بریتانیا ناشی از افکار افراطی بوده و به گفته وی فاقد ارزش اخلاقی است.»

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور گفته بود که اصرار جمهوری اسلامی ایران، برای غنی سازی اورانیوم، «نابخردانه» است.

آقای بلر همچنین گفته بود: «هيچکس درحال برنامه ريزی برای اقدام نظامی عليه ايران نيست، بلکه این سياست های جمهوری اسلامی است که باعث هراس جامعه بين المللی شده است.»

با وجود اینکه نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده هیچ کشوری قصد حمله نظامی به ایران را ندارد، گفت هیچ گزینه ای را درباره ایران نمی شود از دستور کار خارج کرد.

خبرگزاری های داخلی گزارش می دهند که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این اظهارات گفته است در خلال مذاکرات چند سال گذشته بین طرف های مذاکره کننده و جمهوری اسلامی ایران، بیشترین نقش تخریبی را دولت انگلیس و نماینده آن کشور در رابطه با مانع تراشی و عدم پیشرفت مذاکرات ایفا کرده است.

وی در ادامه افزود: «همچنانکه وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرده در تصویب قطعنامه های ضد ایرانی، بریتانیا به طور کامل نقش مخرب خود را با هدف به شکست کشاندن مذاکرات و همسو کردن دیگر رقبای اروپایی با این روند تعقیب کرده است.»

این درحالی است که روز پنج شنبه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، گفت در صورت حمله به ایران، منافع ایالات متحده در سراسر جهان هدف قرار خواهد گرفت.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دومین و آخرین روز از مانور دو روزه نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی صورت گرفت که در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار می شود.

ایران این مانور را رزمایش تخصصی رعد نامیده است. جمهوری اسلامی ایران با موفقیت موشک های جدید دفاع هوایی را که به تازگی از روسیه خریده است در این مانور آزمایش کرد.

رهبر جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده توان نظامی ایران آمادگی هرگونه دفاع در برابر حمله احتمالی به خاک این کشور را دارد.

ایالات متحده نیز بارها تاکید کرده قصد حمله نظامی به ایران را ندارد و ترجیح می دهد بحران هسته ای جمهوری اسلامی را از طریق دیپلماتیک حل کند.

آمریکا ایران را متهم می کند به دنبال سلاح هسته ای است اما ایران این اتهام را رد می کند و می گوید برنامه اتمی اش برای دستیابی به انرژی صلح آمیز است.

XS
SM
MD
LG