لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

آمریکا به دنبال حمایت عربستان از تحریم‌های تازه علیه ایران


رابرت گیتس (چپ) با سلطان عبدالله، پادشاه عربستان سعودی (راست)
رابرت گیتس (چپ) با سلطان عبدالله، پادشاه عربستان سعودی (راست)
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه حمایت پادشاه عربستان سعودی از وضع تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل را خواستار شد. آقای گیتس همچنین درباره راه‌های تقویت وضعیت دفاع هوایی و موشکی عربستان با سلطان عبدالله به گفت‌وگو نشست.

ایالات متحده بیش از یک ماه است که به دنبال جلب حمایت کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل برای وضع چهارمین دور از تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

وزیر دفاع آمریکا در حالی در عربستان به دنبال جلب حمایت بیشتر برای تحریم‌های تازه ایران است که پیشتر نیز در آغاز هفته جاری جمهوری اسلامی را به دو دوزه‌بازی متهم کرده بود.

محمود احمدی‌نژاد نیز روز چهارشنبه در کابل، پایتخت افغانستان، در واکنش به گفته رابرت گیتس ایالات متحده را به «دو دوزه‌بازی» در افغانستان متهم کرد. به گفته‌ آقای احمدی‌نژاد، آمریکا اکنون در حال مبارزه با تروریست‌هایی است که زمانی از آنها حمایت می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دستیاران و مشاوران رابرت گیتس که در سفر عربستان او را همراهی می‌کنند نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که عربستان از نفوذ خود در منطقه و جلب حمایت متحدانش بهره بگیرد.

جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در همین زمینه گفت: «قطعا امیدواریم که سعودی‌ها از نفوذ خود در این منطقه که چشمگیر نیز هست استفاده کنند و به کمک ما بیایند.»

سفر رابرت گیتس به کشور عربستان که پس از دیدار او از کابل، پایتخت افغانستان، انجام می‌شود تازه‌ترین سفر مقامات عالی‌رتبه آمریکایی به این کشور است.

پیش از آقای گیتس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و دریاسالار مایک مالن، مقام ارشد ارتش آمریکا، نیز با موضوع ایران و پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی از عربستان دیدن کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که مقامات سعودی از تلاش واشینگتن برای فشار آوردن بر تهران استقبال کرده‌اند. فشارهای واشینگتن برای اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی زمانی آغاز شد که تلاش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای مشارکت دادن ایران به نتیجه‌ای نرسید.

این در حالی است که تهران هم‌چنان می‌گوید پیشنهاد مبادله اورانیوم، البته با شرایط مورد نظر مقامات جمهوری اسلامی، از نظر ایران هنوز به قوت خود باقی است.

ایالات متحده در سال‌های اخیر سیستم‌های دفاع موشکی زمینی و دریایی خود در داخل و پیرامون خلیج فارس را «برای مقابله با تهدید موشکی روزافزون ایران» گسترش داده است.

آمریکا در عین حال در سال‌های اخیر فروش تسلیحات به متحدان خود در خلیج فارس را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس آمارهای پنتاگون، عربستان سعودی در سال مالی ۲۰۰۹ نزدیک به سه و نیم میلیارد دلار از آمریکا تسلیحات خریداری کرده است.
XS
SM
MD
LG